Get Mystery Box with random crypto!

بر پا

لوگوی کانال تلگرام ali_mahdiyan — بر پا ب
لوگوی کانال تلگرام ali_mahdiyan — بر پا
آدرس کانال: @ali_mahdiyan
دسته بندی ها: دستهبندی نشده
زبان: فارسی
مشترکین: 1.41K
توضیحات از کانال

یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب
قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی
ارتباط با مدیر کانال. @barpa_admin

Ratings & Reviews

5.00

2 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

2

4 stars

0

3 stars

0

2 stars

0

1 stars

0


آخرین پیام ها 4

2022-07-22 11:23:24 اجبار به حجاب از کی باب شد؟

بحث از اجبار مربوط به ساحت الزامات قانونی و حکومتی است. مثل دستور حکومتی پیامبر اکرم ص به عمرو بن حزم، والی نجران در یمن. مثل نقل جابر بن عبدالله و همینطور امام صادق ع درباره دستورات پیامبر درباره نحوه حضور زنان در اجتماع. مثل دستورات حکومتی امیرالمومنین ع درباره سبک حضور و رفت و آمد زنان در جامعه و بازار و غیره و غیره.

اما اصلا فرض کنیم هیچ روایتی در این باره نمیبود.حاکمان الهی بر چه ملاکی به امری اجبار میکنند؟ آیا صرفا باید به چیزی اجبار کنند که پیامبر ص یا علی ع در مقام حکمرانی اجبار میکردند؟ این که معنا ندارد. چون حکمرانی اساسا در ساحت شرایط زمانی و مکانی دستوراتش را میدهد و خود این بزرگواران نیز در هر زمان دستورات حاکمیتی شان متفاوت بوده.

اینجا است که بحث مهمتری شکل میگیرد و آن نحوه تصمیم گیری حاکمان الهی است.

برخی خیال میکنند این عرف است که ملاک نهی و اجبار حکومتی است. عرف یعنی آنچه عادی است. این ملاک اساسا به نفی شریعت بلکه هر اصل ثابتی حتی اخلاق یا آرمان یا هر جهتی منجر میشود. خروجی این اندیشه آن است که مثلا در زمان اهل بیت ع جامعه برگردد به وضع پیش از اسلام یا امروز جامعه سپرده شود به قدرتمندانی که مدیریت تمدن غرب را در دست دارند تا عرف جامعه را تعیین کنند و حاکم الهی عملا تابعی از اراده عرف ساز آنها باشد.

برخی خیال میکنند که آنچه باید محقق شود دقیقا عین شریعت است که باید محقق شود. بدون ملاحظه مردم و مراعات آنها. بدون بررسی عملیات دشمن و هزار نکته دیگر. اینطور هم نیست. شرایط مختلفی ملاحظه میشود تا آنچه اصل است یعنی شریعت محقق شود. در دین تعزیر را به دست حاکم میسپرند تا با ملاحظه و محاسبه همه این شرایط مختلف اعمال اجبار کند.

برخی خیال کرده اند مصلحت همان عرف گرایی و تساهل است. اینها متوجه تبعات ضد عدالت نظریه شان نیستند شاید هم هستند. امروز مثلا مقوله حجاب یک ابزار حمله دشمن به هویت مردم و تحقیر آنان است اصلا بحث های دیگر در مرتبه های بعدی است. ایجاد تحقیر و ناامیدی و گسل و شکاف و به هم ریختگی اجتماعی و چه و چه که نتیجه اش سپردن کار به دست حاکمان غربی است. بحث یک حکم فرعی فقهی نیست بحث اصل مهمتری است به نام هویت و عزت .

بله البته بی حجاب امروز پروژه رضاخان جهانی است در کل دنیا، قاعده حیا شکنی و قدم به قدم جلو بردن مرزشکنی جنسیتی و چه و چه اما امروز بی حجاب در ایران عامل مهمی است تا دشمن پروژه تحقیر ایران را جلو ببرد ربطی هم به مساله چادر و روسری داشتن یا نداشتن ندارد. مساله فراتر است. ببینید چرا دشمن در این نقطه متمرکز شده.

در این میانه هم قطعا روی جهالت ما ، انفعال ما، اختلاف ما ، بی غیرتی ما یا بی توجهی ما، جماعت حزب اللهی هم حساب کرده اند.


@ali_mahdiyan
832 views08:23
باز کردن / نظر دهید
2022-07-21 07:37:22 محجبه مخالف حجاب اجباری

این یعنی موافق الزام شرعی و مخالف الزام حکومتی، در ساحت پوشش.

این یعنی پوشش امری است فردی و نه اجتماعی.

این یعنی قبول ندارم که کسی که پوشش ندارد به من ضرر میزند. در تربیت دخترم و پسرم با بستر غیر دینی که میسازد دخالت میکند.

مثل اینکه بگوییم امنیت دارم اما با امنیت اجباری مخالفم. بیماری واگیردار نگرفته ام اما مخالف اعمال اجبار در گسترش آنم.

و خلاصه چرا نگویم که دین دارم و مخالف حاکمیت دینم.

اجبار اجتماعی برای تحقق قانون شرعی دلیلش محافظت از آدمها است از اینکه جامعه شان دچار استبداد نشود. محافظت از این وضعیت که عده ای آزاد باشند ولو لازمه این آزادیشان این باشد که برای دیگران تصمیم بگیرند. چه تصمیمی؟ اینکه دیگران را به زور به جهنم ببرند.

@ali_mahdiyan
551 views04:37
باز کردن / نظر دهید
2022-07-20 23:28:04
409 views20:28
باز کردن / نظر دهید
2022-07-19 21:15:56 راه تقویت رابطه با امام، تقویت ولایت و رابطه بین مومنین است.
بررسی خطبه غدیر، شعائر غدیر، روایات کلیدی در این باره.
مبنای ارتباط‌ ولایت بین مومنین با ولایت با امام.
اندیشه امام خمینی ره درباره جایگاه امام در هستی
نقش تربیتی ابعاد ولایت

شیخ علی مهدیان
غدیر۱۴۰۱


@ali_mahdiyan
370 viewsedited  18:15
باز کردن / نظر دهید
2022-07-18 11:46:08 غدیر و حجاب

من که میگویم فرعون هم آزادی خواه بود. منتهی آزادی خواهی وقتی ضربدر خودخواهی میشود، عدالت در تحقق آزادی را نابود میکند. در مجموع آزادی مردم کم میشود و آزادی عده ای خاص ، زیاد میشود. مسیری را به من بگویید که اگر قانون را بر پایه آن بنویسیم، آزادی همه ،در مجموع، بیشتر میشود. جای دیگر توضیح باید داد که غیر از دین و شریعت هر مسیر و قانون دیگری مقابل توسعه آزادی است.

خدا رحمت کند امام را، به فرستاده شوروی گفت فقط با حرکت در مسیر آخرت و معنویت است که دنیا درست میشود. و این یعنی آزادی عمومی در پرتو شریعت محقق میشود و غیر از آن توسعه آزادی فرعونی است. آزادی عده ای و اسارت عده ای دیگر. این را گفتم که بگویم آنانکه مقابل قانون دینند چه بدانند چه ندانند مقابل آزادی اند و توسعه دهنده اجبار.

اما داستان حجاب، دیگر بحث اهمیت دین و شریعت و آزادی و معنویت و امثالهم نیست. بحث در یک فرع فقهی و قانونی نیست. مقوله حجاب امروز «معنا»یی پیدا کرده. چه معنایی؟

ظاهر ماجرا این است که حجاب را گره بزنند به حکومت و دولت و کارآمدی و ناکارآمدی آن. بعد بی حجابی بشود اعتراض و با حجابی بشود دفاع. عده ای هم با ژست دانای کل، از مضرات دو قطبی سازی اجتماعی بگویند. عصبانیت کسانی که از نشان دادن شل حجابهای مدافع حکومت عصبانی میشوند، دلیل اصلی اش، بگویند یا نه، خراب شدن این پروژه نماد سازی است. نماد سازی که البته ظاهر ماجرا است. واقع ماجرا امری بسیار مهمتر است.

اگر بحث حجاب را صرف نماد دفاع یا اعتراض به حاکمیت ببینیم، ماجرا را همانطور تحلیل کرده ایم که دشمن میخواهد. مقوله حجاب معنای عمیقتری دارد و آن مقوله استقلال یا وابستگی هویتی است. همه دعوا بر سر «ناامیدی مردم از خودشان» است. اگر کل حاکمیت را هم بریزیم در اقیانوس و نابود کنیم، قصه حمله دشمن به حجاب تمام نمیشود. ماجرا را حمله به یک امر فقهی هم صرفا تحلیل نکنید. چرا؟ چون بنا بر این است که نماد «روی پای خود ایستادن ما» و استقلال ما خراب شود. خراب شدن استقلال هویتی ما یعنی چند پاره شدن کشور. خیلی ها متوجه نیستند که مدافع حجاب، امروز مقابل از هم گسیختگی کشور و چند پاره شدنش قد علم کرده.

آن دختر بی دفاعی که غیرتمندانه و با شجاعت مقابل هتک حرمت حجاب میایستد، مقابل از هم گسیختگی اجتماعی ایستاده و کتک خورده ولی دردناکتر از این کتک آن است که عده ای متهمش کنند به ایجاد دو قطبی. مظلوم تر از آن دختر محجبه بی دفاع نمیشناسم. بدتر از همه آنانکه مظلومیت آن فهم ناب را میبینند و متهمش میکنند به دوستی خاله خرسه به مقابله با وحدت به مقابله با آزادی، همانکه خودشان هستند. گویا این جماعت، وحدت را در انفعال و پا پس کشیدن دانسته اند.

آدم یاد وحدت سبزی میافتد که خاتمی در هشتاد و هشت و بعد آن میگفت که پا عقب بکشید تا وحدت پیدا کنیم. آدم یاد قرآن سر نیزه میافتد که کوتاه بیایید تا وحدت پیدا کنیم. این وحدت خواهی نیست این عین دو قطبی طلبی است. زدن نماد استقلال هویتی ما زدن وحدت اجتماعی است همانطور که زدن آزادی است. کمک به پروژه تحقیر ملت است و ناامیدی شان.

یادتان باشد بین شل حجابهای عادی و کسانی که پروژه بی حجابی را پیش میبرند تفاوت است. خودتان هم حتما متوجه شده اید. دقیقا کسانی که حامی تحریم بودند و تحریم کردند، حامی این پروژه اند. از خود بپرسید اگر بحث یک فرع فقهی حاشیه ای است، چرا دشمن روی آن متمرکز شده؟ و البته چرا شهدا روی آن متمرکز بودند؟ (بالای هشتاد درصد وصیتنامه ها تاکید به حجاب زن است چرا؟ مگر یک امر فقهی حاشیه ای نیست؟) دلیلش به معنای حجاب بر میگردد. معنای «استقلال هویتی» معنای«وحدت اجتماعی» معنای «توسعه آزادی». بله حتما راهش از مسیر جهاد تبیین میگذرد اما حتما راهش انفعال و بی خیالی هم نیست.

دلم میسوزد برای آن مذهبی هایی که به اسم مقابله با دو قطبی و به اسم اصلی فرعی کردن و به اسم آزادی خواهی و امثالهم عقب نشینی در این غیرت ورزی دینی را تئوریزه میکنند. نمیدانند به زبان دینی دارند پروژه دشمن را مدد میکنند.

پ ن. من معتقدم غدیر نماد حاکمیت الهی هست اما قبل از آن نماد توسعه آزادی و انسجام و هویت مستقل ما است. معنی اکمال دین همین است.

@ali_mahdiyan
1.0K views08:46
باز کردن / نظر دهید
2022-07-15 20:45:23 امام بیداری اسلامی

برخی القاب اهل بیت را مومنین به آنها اطلاق میکرده اند ولی برخی القاب را خدا و رسول به آنها داده اند. اهل بیت همه نور کاملند اما این که چرا فلان لقب خاص از جانب خدا به یک امام داده شده، نشان دهنده ماموریت ویژه آن امام در عالم هستی است.

از جمله «حدیث لوح» که جبرییل آورد و اسماء دوازده امام بر آن نقش بسته بود و پیامبر ص آن را به حضرت زهرا س سپرد. این روایت از طرق اهل سنت هم به طرق مختلف نقل شده. در برخی روایات آمده که امام دهم با صفت «نقی» در این لوح توصیف شده. در روایت دیگری پیامبر ص به سلمان فارسی س نام امامان را میگوید در آنجا امام دهم را با صفت «هادی الی الله» معرفی میکند.

پس لقب هادی و نقی را خداوند به او داده است. نقی یعنی پاک از هر آلودگی، هادی یعنی پاک کننده از هر آلودگی.
امام خمینی در کتاب آداب الصلوه درباره صفت هادی میگوید این اسم همان خارج کننده موجودات از حجاب دنیا است. یعنی اسمی که قیام لله را باعث میشود. قیام لله را امام خمینی حقیقت انقلاب و بیداری اسلامی میداند.
آیت الله حسن زاده آملی میگوید:
مظهر اسم هادی است آنکه تو را صفا دهد
کیست مضلت آنکه دور از صفت صفا کند

به لحاظ تاریخی نیز جالب است امام در دوران متوکل عباسی است که در روایتی از امیرالمومنین ع آمده کافرترین خلیفه عباسی او خواهد بود. او قبر امام حسین ع را در کربلا به آب بست و خراب کرد. امام را به محفل شراب برد که حرمتش را بشکند. جبهه کفر کفرش را به شدت نشان میداد و جبهه حق نیز رشد کمی و کیفی جدی کرده بود به نحوی که مهیای دریافت معارف جامعه کبیره بود و شبکه علمای شیعه نیز قوت یافته بود. به تعبیر رهبری هر چه حوزه نفوذ امامان بیشتر میشده در عالم، غربت آنها و فشار به آنها نیز بیشتر میشده.

به هر حال به لحاظ تاریخی نیز یک نوع رشد و بلوغ کمی و کیفی در جبهه حق نسبت به عالم سیاه کفر آمیز شکل میگیرد و امام هادی که روح دوران خود میباشد مظهر این قیام لله و یقظه و بیداری گسترده است.

جالب است در اوج ماجرای بیداری اسلامی توهینها به نام امام هادی شکل گرفت و هجوم به بارگاه او رخ داد. به هر حال توجه و توسل به این حقیقت برای دورانی که جهان آبستن قیام است، یک راهبرد مهم و اساسی است. توسل به امام هادی ع امروز توسل به همه مظاهر انقلاب اسلامی است. جریان جهاد تبیین و تقویت کنندگان گفتمان انقلاب و امام متوسل به امام هادی اند اما تقویت کنندگان صدای غرب و نا امید کنندگان مردم در مسیر انقلاب عملا متوسل به متوکلند و به تعبیر آیت الله حسن زاده مظهر مضلتند.

@ali_mahdiyan
468 views17:45
باز کردن / نظر دهید
2022-07-14 05:42:59
#آگهی_نشست

نشست نقدوبررسی اندیشه‌های محقق جوان حوزوی جناب حجةالاسلام‌والمسلمین #علی_مهدیان با محوریت کتاب #مصیر_عصر_توحید (تأملی در منظومه و زمانۀ اندیشۀ امام خمینی ره) برگزار خواهد شد.

پنجشنبه 23 تیر 1401
9:30 - 7 صبح
مؤسسه فتوت

@ali_mahdiyan
314 views02:42
باز کردن / نظر دهید
2022-07-12 20:41:38 صوت سومین جلسه #منشور_روحانیت

با ارائه حجت الاسلام و المسلمین مهدیان

شنبه، ۱۱ تیر

بینشی - بصیرتی دوره‌ی تابستانی احیا

باماهمراه باشید.
┄፨• @bineshi_basirati •፨┄
316 viewsedited  17:41
باز کردن / نظر دهید
2022-07-12 20:40:00 صوت دومین جلسه #منشور_روحانیت

با ارائه حجت الاسلام و المسلمین مهدیان

سه شنبه، ۷ تیر

بینشی - بصیرتی دوره‌ی تابستانی احیا

باماهمراه باشید.
┄፨• @bineshi_basirati •፨┄
289 viewsedited  17:40
باز کردن / نظر دهید
2022-07-12 20:38:14 صوت اولین جلسه #منشور_روحانیت

با ارائه حجت الاسلام و المسلمین مهدیان

شنبه، ۴ تیر

بینشی - بصیرتی دوره‌ی تابستانی احیا

باماهمراه باشید.
┄፨• @bineshi_basirati •፨┄
254 viewsedited  17:38
باز کردن / نظر دهید