Get Mystery Box with random crypto!

📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚

لوگوی کانال تلگرام ayatbassem1 — 📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚 ح
لوگوی کانال تلگرام ayatbassem1 — 📚حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه📚
آدرس کانال: @ayatbassem1
دسته بندی ها: دستهبندی نشده
زبان: فارسی
مشترکین: 437
توضیحات از کانال

📚 #حـكايــتنا_الحـــلوه📚
💕 قناة تشويقية تجمع بين الواقع والخيال بحكايات وقصص بعضها واقعيه واخري رومانسيه وغيرها خياليه
💓انضمي معنا واضيفي كل من يعشق القصص والحكاوي 💕واستمتعتي معانا وعيشي حياتك وحياه الاخرين
#حكايتنا_الحلوه
اداره 💞 فاطمه أحمد
🏼

Ratings & Reviews

3.50

2 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

0

4 stars

1

3 stars

1

2 stars

0

1 stars

0


آخرین پیام ها

2021-11-03 22:24:49 مذكرات تائب:
مذكرات تائب 1:
فكره انه الواحد يرجع لربنا ولعبادته تاني وربنا يهديه ويستقيم دي حاجه جميله جدا
إنه يبدا يلتزم ويصلي ويقرأ قرآن ويصوم وووو ده شئ جميل
بس فيه حاجه كده هتقابلك خد بالك منها
الموضوع في الاول بيبقي صعب
لأنك مش متعود
فهتبدأ بعباده صغيره
زي الصلاه في مواعيدها بس من غير سنن
تقرأ قرآن بس مش كتير وهكذا
هنا لازم تاخد بالك لأنه الشيطان مش هيبقي عاجبه حالك ده وانه ربنا هداك وهيحاول يبعدك عن الهدايه بس بالطريقه
فببساطه هيجيلك ويقولك
بص ده بيصلي ازاي الصلوات والسنن وتلاقيه كمان بيصلي قيام وانت يدوبك بتصلي الفروض بالعافيه
يقولك بص ده بيقرأ كام جزء ولا ده حافظ كام جزء وانت مش حافظ غير سورتين تلاته
طب قولي بقي توبه ايه دي بقي
الطريق طويل عليك يابني وعمرك ما هتبقي زيهم
اوعاك تسمع كلامه او تديله فرصه إنه يبعدك تاني
اوعاك تقارن عبادتك بعباده الصالحين مره واحده كده علطول
بس ده مش معناه إنك متحاولش تبقي زيهم 
أنت حاول خطوه خطوه
تبصلهم بس بنظره تانيه كالآتي
ده بيصلي سنن وبيقرأ وحافظ ووووو
انا هبدأ بعد كده بعد كل صلاه أصلي السنن بتاعتها وهلتزم بده
تمام خلاص التزمت بده خش علي يلي بعده
أنا بعد كل صلاه هقرألي صفحه ولا إتنين
تمام خلاص التزمت تزود الورد شويه
التزمت تزود اكتر وتبدأ تدخل في مرحله الحفظ
تحفظ سور قِصار تصلي بيهم غير السور المعتاده (ده هيساعدك جدا إنك تركز في صلاتك وتخشع ) وتزود في حفظك شويه شويه
تحاول تاخد وقت من الليل حتي لو ربع ساعه تصلي فيهم ولو ركعتين قيام وهكذا
الكلام ده معناه إنه تحاول تجيبها واحده واحده وتلتزم وتبص للصالحين دول وتشوف بيعملوا إيه وتقلدهم
ولما تحب تقارن نفسك
ببساطه قارن نفسك بنفسك قبل كده
انا كنت من فتره بعمل كذا ودلوقتي بعمل كذا وكذا وكذا
وكل مره تحمد ربنا علي هداتك وتسأله الثبات والزياده
المهم في الموضوع انك متبصش للطريق الطويل ده بنظره انه طويل
ركز في الخطوات يلي قدامك الاول
ركز علي نفسك وطورها في عباده ربنا
مره في مره هتلاقي نفسك بتصلي فروض وسنن وقيام وبتقرأ قرآن وحافظ قرآن وبتصوم تطوع وبتقرأ اذكار وووو
واهم حاجه انك متتكسفش من نفسك لما تشوف الصالحين وعبادتهم
علطول تفتكر نفسك قبل كده وتحمد ربنا علي هدايتك وتحاول تقلدهم في يلي بيعملوه واوعي تلتفت لكلام الشيطان ليك إنه الطريق طويل وصعب

#منقول
185 viewsFatma Ahmad, 19:24
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:38:16 يا استاذ بيها ؟
قال زين بارتباك :
م....مفيش يا بابا عادي .
نظر له والده بمكر ليتهرب زن من نظراته , إنتهي الحفل بسلام وخرج الجميع من القاعة تابعت فاتن أخاها خالد وهو يكاد يحمل زوجته جنات للسيارة خوفاً عليها وعلي الحمل وكأنها أول مرة لها فقد كان هذا هو المولود الثاني لهما , كانت السعادة ظاهرة عليه للغاية وتذكرت كيف وفر له زهير فرصة عمل بالشركة مما ساعد علي لتتحسن حالته المادية بشدة فأشتري سيارة وقام بتجديد البيت وأصبح هو المعيل الأوحد في البيت وتحمل مسؤولية البيت كاملاً كما كان والده يتمني وكلل هذا النجاح بالزواج من جنات والتي حولت حياته لجنة حقيقة , مالت علي أخاها وهمست قائلة :
بعت لعمك الفلوس يا خالد ؟
أجابها قائلا بإهتمام :
ايوة يا فاتم متقلقيش كل شهر تسأليني السؤال ده , وكمان بزوره انا وبابا علي طول .
ثم قال بإمتنان :
علي الرغم يا فاتن من كل اللي عمله عمك فيكي الا انك كنتي اول واحدة تقف جانبه في ازمته .
قالت فاتن علي الفور :
مهما حصل بيننا يا خالد مكنش ينفع اسيبه كفايه اللي حصله عقوبة سليم بالسجن بمدي الحياة ودخول سيد بمشاريع فاشلة ضيعت ثروتهم و سارة اللي عمليتها فشلت حرام ده عمنا برضه مينفعش .
تنبهت علي صوت اختها تقول بتأفف :
انا مش عارفة البتاع ده لبستيه ليه ما الطرحة كانت حلوة .
قالت لها فاتن :
سمر لو عايزة تشتري حلاوة لابنك واحدة متغلفة وواحدة لا هتشتري له انهي واحدة فيهم اللي عرضة للتراب والدبان ولا اللي محفوظة ومحدش يقدر يلمسها غير اللي يستحقها , هتختاري انهي فيهم ؟
تعجبت سمر لذلك السؤال وقالت بدهشة :
وده سؤال يعني يا فاتن طبعا هاخد المتغلفة .
فقالت فاتن متبسة :
وهكذا هي غيرة الرجل مش بيسمح لعرضه وشرفه ان ينال منهما ولا يترك الرجال تتطلع في اهل بيته , الحجاب والستر كلما إزددتِ سِتراً كلما حافظتِ علي نفسك أكتر وازددت جمالا اكتر .
قالت سمر بإستسلام :
مش هفوز ضدكِ ابداً انا عارفة .
تبسم زهير وإغتبط بشدة لحديث زوجته وأعجبته للغاية كلماتها وهم بالحديث معها ولكن صياح إبنته زمرد ذات الخمسة أعوام وهي تتجادل كالعادة مع إختها دنيا منعه وقال لها بحزم :
زمرد بطلي مجادلة انتي عارفة ان ده مكان دنيا .
اعتذرت لأختها ثم صعدت للسيارة متجهمة الوجه أما دنيا فقد تعلقت بعنق زهير بسعادة وقالت :
شكرا ليك يا أجمل أب في هذا العالم كله.
إحتضنها وهو يقول :
العفو يا أجمل ابنة في الدنيا كله , مقدرش انا علي زعل دنيتي ابدا

قالها وهو يرمق ابنه بخبث وتبسم حين رأي تجهم وجهه فتلك العادة لم تتغير به ابدا وها هو قد تجاوز العشرين بقليل ولم يتركها , قبلته دنيا ثم التفت وركبت خلفه مباشرة لتتمكن من اللعب معه كما اعتادت طوال سنواتها الماضية , ضحكت فاتن وقالت له وهو يعاونها علي الصعود للسيارة :
انته بتدلعها كتير علي فكرة هتفسدها كدة .
فقال باسما وهو يتحرك بالسيارة :
تدلع براحتها دي هي اللي جمعتنا مع بعض .
ثم مال عليها وقال وهو يغمز بعينيه :
كلها كام سنة وتبقي نسايب انا وانتي .
ضحكت علي قولته وقد فهمت مايرمي إليه فلم يغب عنها أفعال زين .

بعد عناء يوم طويل وقفت فاتن بشرفتها تتطلع الي غروب الشمس المنعكس علي صفحة البحر فاعطاه مظهرا خلاب يذهب العقل وبينما هي كذلك شعرت بيد حاوطت كتفيها فنظرت له بامتنان وقالت :
زهير انا مهما عملت مش هقدملك ولو جزء بسيط من السعادة اللي منحتتها ليا , انته اعظم هدية ربنا حباني بيها .
قبلها علي جبينها وقال بحنان :
انتي يا فاتن اللي نعمة ربنا منحها ليا واللي بحاول علي قد ما اقدر احافظ عليها انتي قوية وقوي كمان يا فاتن , فاكرة لما حكتلي علي قصتك مع المصمم اليوناني و انا بقه بشبهك بسفينة الارغو دي .
ضحكت قائلة :
طيب كنت شبهني بربانها هو اللي كان قوي وذكي كمان .
هز رأسه نافيا وقال :
لا طبعا عمره ماكان هيصول لو كانت سفينته ضعيفة ساعتها لا قوته ولا ذكائه كان هيفيد في شيئ .
ابتسمت برقة لتشبيه وقالت :
والسفينة اخيرا لقت شط امانها ورست بسلام

النهاية

خلاص انتهت الارغو واخذت معها جزء من قلبي احببتها للغاية وعشت معكم احداثها ضحكت معها ونزلت دموعي معها فاتن هي واقع عايش بينا وده نتيجة تخلي الراعي عن رعيته زي ما شفنا فرجاء تكون الارغو دي غيرت جوانا حاجة واني ازرع في اولادي المعاني اللي اندثرت واختفت من اخلاقنا للأسف كع كلمة النهاية دمعت عياني واتمني انها تكون عجبتكم واني اكون اسعدتكم ولو بشيئ يسير دمتم في امان الله

#الارغو
#هيام_عرفة
#ورست_سفينتي
*اعداد/ايمى*
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
* اداره/فاطمه احمد*
* تحت اشراف/آيات باسم*
*للاشتراك حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه *
* وتس:00201026328523*
* فيس https://www.facebook.com/estsharyah.ayat.bassem2/*
* تليجرام: https://t.me/ayatBassem1*
* شاركي القصه غاليتي بين احبابك *
476 viewsFatma Ahmad, 21:38
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:32:45 ال أي انثي تري والدها هو بطلها الأول في حياتها ودرعها الحامي استكانت بين ذراعيه بعد عاصفة من البكاء فربط علي رأسها وبدأ يمرر يديه علي شعرها بحنان جارف ثم همس لها قائلا :
اللي انتي شايفاه صح يا فاتن اعمليه يا بنتي مش هقف في طريقك ابدا .
احتضنت والدها .
ترجل زهير عن فرسه وجلس ينظر الي البحر الفسيح يكاد عقله يجن يريد ان يذهب اليها ويختطفها ويعود يها الي حيث تنتمي ولكن كلماتها تتردد في اذنيه فزفر بحنق وقال :
لحد امتي يا فاتن انا هتجنن .
صعد الي متن جواده وانطلق به الي حيث لقائمها الأول هدئ من خطوات جواده وهو يقترب منه عبس جين وجد احدهم يجلس هناك ثم مالبث ان انفرجت اساريره بسعادة غامرة وشعر وكأنه يلمس السماء بيديه فترجل من علي فرسه ووجدتها تهرع اليه بلهفة وارتمت بين احضانه تقول بفرحة :
اتأخرت عليك ... أسفة .
تعجب من فعلتها تلك ففاتن ملتزمة فارجع ذلك الي سعادتها بلقياه وانها لم تنتبه علي تصرفاتها تلك فابعدها عنه بلطف وهو يقول مازحا :
يا بنت الحلال ابعدي عني شوشو شاطر وانا هسلم له من اول وزة وربنا مش هيحتاج يوزني اكتر من مرة واحدة .
ضحكت بصوت عالي بطريقة اغوته للغاية وسمعها تقول بخبث :
شوشو مش هيوز واحد علي مراته يا سي زهير .
اختفت تعابير وجه وتحولت لبلاهة وقال متعجبا :
مرات مين يا فاتن انتي سخنة ولا ايه ؟
امسكت يديه قائلة بحب :
المأذون لسه ماشي من القصر دلوقت جدي وبابا جوزونا لبعض .... وطبعا لو انته مش عايز خلاص .
قالت الأخير بدلال وتظاهرت بالرحيل فادارها اليه قائلا بلهخفة :
مش عاوز مين انتي بتهزري ده انا منتظر اللحظة دي من يوم ما اتولدت .
ضحكت لكلماته وفوجئت به يرفعها عاليها وهو يدور بها بسعادة صارخا :
واخيرا بقيتي مراااااااااااتي .
قهقهت فاتن وقالت :
مش بقولك جنون .
قال لها بهيام :
محنون بحبك يا فاتنة قلبي .
قالت له بحب :
مش اكتر من حبي ليك .
حملها ووضعها علي الفرس ثم مضي به الي حيث القصر وفجأته قائلة :
كنت عامل ايه من غيري ؟
اجابها بدون تفكير :
كنت زي المجنون يا فاتن كل يوم اقول لو مجتش الصبح هروح اجيبها بليل واسجنها هنا لكن كلماتك كانت بتصبرني يا فاتن كانت سلوي قلبي صدقيني لولاها كنت عملتها فعلا .
تذكرت فاتن حين همست له قائلة وهو ترحل :
اطمن وطنك مش هيكون غير ليك وبس .
تخضب وجهها خجلا فسارع هو بالضحك لخجلها , وصلوا إلي القصر فوجدت زين يسرع أليها والسعادة تنطلق من وجهه وعينيه وهو يصح قائلا :
- ماماااااااااااا
انزلها زهير بهدوء وما ان حطت قدميها علي الارض حتي ارتمكي زين بين احضانها وصرخ قائلا :
اخيرااااااااااا انا مش مصدق نفسي مش مصدق يا ناااااااااس .
ضمته اليها بقوة وقالت :
لا صدق يا عمري انا قلتلك ايه ؟
ترددت كلمات فاتن في اذنيه حين قالت له :
لما نتقابل المرة الجاية هخدك في حضني , وعد .
اسرعت اليهم دنيا تصيح باسم زهير وزين فانحني زهير ليتقطها بين يدها ويرفعها عاليا وهي تضحك قائلة :
عمو زهير هقع .
قال لها زهير باسما وهو يضغط علي ارنبتها :
مافيش عمو زهير يا دنيا انا بابا من هنا ورايح اتفقنا .
عانقته قائلة :
اتفقنا يا اجمل اب في الدنيا كلها .
ثم أنزلها أرضا فأخذت تلهو وتلعب مع زهير تابعت والدها وعائلتها تدلف الي داخل القصر مع الجد ووجوههم فرحة شعرت بيد زهير تحتضنها بحنان جارف فنظرت اليه ثم اراحت رأسها علي كتفه وقالت بخفوت :
واخيرا رست سفينتي .

الخاتمة
*قررت كلية الحقوق جامعة الأسكندرية منح الطالبة فاتن عبد الرحمن محمد البهنسي درجة الماجيستير في البحث الذي قدمته تحت عنوان ( حقوق المرآة في التعليم والميراث بين الشرع والعرف ) والذي حاز علي إعجاب جميع الأساتذة فلتتفضل *
ضجت القاعة بالتصفق بالتصفيق ونهضت فاتن معتمدة علي ذراع زهير الذي همس لها ضاحكا :
مش كنتي سيبتي الكورة دي في البيت يا حياتي
قالت وهي تتحامل علي نفسها لئلا تطلق العنان للضحك :
بتتريق عليا , طيب ماشي يا زهير لما اولدك ابنك وارجع تاني لشكلي وربنا ماهعبرك .
همس لها قائلا :
وانا برضه اقدر علي زعلك .
تبسمت بسعادة و ساعدها هو حتي صعدت للمنصة وحين حاول الدكتور مصافحتها أثناء تسلم الجائزة تناول هو يديه وقال من بين أسنانه :
شكرا ليك , بس مراتي مش بتسلم علي الرجال .
تلعثم الرجل وقال :
م...ماشي مافيش مشكلة .
ناولها الشهادة وحمدت ربها علي انها ارتدت النقاب وإلا ما كانت إستطاعت أن تخفي ضحكتها علي موقف زوجها الغيور وحمدته ثانية علي تلك الغيرة التي طالما تمنتها من زوجها السابق ومن قبله والدها وأخاها
تسلمت فاتن جائزتها ونزلت بمعاونة زوجها كانت دنيا تلتقط لهم الصور وهي تمازحهم كانت دنيا قد اصبحت في الخامسة عشر من عمرها جميلة كوالدتها وبينما هي تلتقط الصور همس زين بغضب لنفسه قائلا :
مش هتتهد دي بقه وتقعدلها في حتة .
سمعه والده فمال عليه قائلا بخبث :
وانته مالك , شاغل بالك ليه
293 viewsFatma Ahmad, 21:32
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:32:45 ونور عيني مني , والحمد لله ربنا نجاحها منك ومن عيالك فإياك تفكر اني هسمحلك او هسمحلهم بكدة تاني فاهم يا خويا يا كبير .
اشتعلت عيني عبدالجبار فاصبحت كالحمم الملتهبة وقال بصراخ :
بنتك هي اللي كانت هضيع , بنتك جدي لعنة حلت علي بيتي اهي ضيعت بنتي وبسببها بنتي علي كرسي بعجل وابني في السجن , مين اللي ضاع فيهم دلوقتي فهمني .
صعقت فاتن لما حدث لسارة وقالت بذهول :
س..سارة مقعدة لا حول ولا قوة الا بالله , حصل امتي وازاي ؟
قال خالد بدون اكتراث عكس ما كانت تظن فاتن :
الست هانم راحت لواحد بايظ علشان تعمل الفيديو والصور القذرة اللي بعتتها لادهم عليكي ومن غير ما تاخد بالها الواد ده اخد كل حاجة من علي تليفونها ونزلها علي النت الهانم كانت بتصور نفسها مع اخو ادهم و......
قاطعها نياح زوجة عمهم وصراخ عبدالجبار قائلا :
كذب كله كذب بنتي قالتلي ان اختك ال...هي اللي عملت فيها كدة .
قاطعته فاتن بغضب بعدما سبها بتلك الطريقة القذرة وقالت مدافعة :
لا يا عمي لحظة انا عمري ما كنت بالوضاعة دي ولو مش مصدقني اسأل مراتك هتقولك اني كلمتها وحذرتها ان بنتها هضيع نفسها , مش كدة يا مرات عمي .
تلجلجت المرأة وحاولت ان تنفي الأمر ولكن نظرته المرعبة جعلتها تقول وهي تترجاه :
سامحني يا عبدالجبار انا خفت اقولك تقتلها ولا تعمل فيها حاجة وكلمتها والله انها تبعد عن اللي بتعمله ده بس هي ركبت راسها ومسمعتش الكلام .
امسكها الرجل من شعرها من اسفل الحجاب وقال لها هادرا :
اسامحك ؟ انتي ضيعتي ابنك معاها ياهانم ابنك اللي اول ما عرف مستناش انه يخرج من المستشفي وراح علشان يقتلها وياريته عملها اللي سابها بطلقة في ظهرها خلتها مشلولة وهو دخل السجن ولادي ضاعوا منك لله ... منك لله .
خرج من البيت هائما علي وجه لا يدري احد الي اين هو ذاهب تبعته زوجة عمها مطأطأة رأسها الي الارض , لم تصدق فاتن ما سمعته سارة ارتد عليها سهما ولكن بجرح اعمق بكثير وسالم حيث مكانه الصحيح خلف القضبان نظرت الي السماء بهدوء واغلقت عيناها تستشعر رحمة الله بها ورأفته ومالبثتبأن شعرت بيدين تطوقها بحنان وسمعت صوت والدها يقول ببكاء :
فاتن , سامحيني يابنتي أنا اللي ضيعتك وكنت هضيعك أكتر أنا أس...
وضعت يديها بسرعة علي فم والدها تمنعه من الأكمال وقالت :
لا يا بابا اياك تعتذر ده حتي لو غلطت في حقي برضه عمري ما هسمحلك تعتذرلي انته يا بابا نور عيني من جوة .
قالت والدتها ضاحكة :
هتقعدوا تتغزلوا في بعض كتير كدة ولا ايه , ايه يا حج انا خلاص راحت عليا ولا ايه يا راجل ؟
ضحك الجميع وقالت اختها سمر اخيرا بعدما وجدت صوتها من رهبة الموقف :
يلا يا ابو خالد الله يرحمك كنت راجل طيب والله .
فقال خالد متصنعا الحزن :
ياعيني راح قبل ما يدوق محشي ورق العنب , خلاص اكله انا بقي .
فقال والده علي الفور هو وفاتن :
نعم , كله الا ورق العنب .
تعالت ضحكاتهم وبدأ خالد يسأل فاتن عما حدث لها وشرعت هي تقص عليهم كل شيئ عدا الجزء الخاص بزهير وما يخصهما , مرور وقت طويل نهض والديها للنوم وعادت سمر لبيتها تبقت هي واخيها فحمل عنها دنيا التي افترشت ساقي امها وعندما أراحها علي الفراش توجه للباب ثم قال متعلثما :
يا فاتن ... أحم يعني صحبتك ...ج...جنات كنت عايز اعرف ...يعني انا كنت عايز ..
ثم تهد وقال :
خلاص انسي انسي .
ضحكت ثم قالت :
واخيررا يا خالد شلت الغمامة اللي علي عينك وشوفت اللي حواليك كويس .
انفرجت بسمة منه وقال :
يعني اللي انا حسيته ده كان صح .
فقالت فاتن بخبث :
وصوح الصوح كومان *بلهجة الصعيد*
تبسم ثم تنحنح وغادر وهو يفكر بخطوته التالية , مر اسبوعان علي فاتن أغدقها فيهما والدها برعايته وحنانه أراد ان يعوضعا ولو بشيئ يسير عما حدث لها بسببه فهو لن يسامح نفسه وبينما فاتن جالسة مع والدها وجدت امامها أدهم يدخل البيت فجأة وهو يقول بحسم :
ممكن اعرف مش بتردي علي اتصالاتي ليه ا فاتن ؟
قالت له بتعجب :
انته ازاي تدخل كدة من غير استئذان ؟
تنحنح والدها ثم قال :
هو كلمني يا بنتي واستئذني انه يجي وانا اذنت له .
هزت فاتن رأسها بتأسف وشاهدت والدها يخرج ليفسح لهما المجال ليتحدثا ثم عقدت يديها بعنف وقالت بحدة :
طيب خر نعم حضرتك عايز ايه ؟ انا كنت حابة أأجل اللقاء بحث اكون اخدت فرصة وريحت اعصابي وهديت علشان نعرف نتكلم لكن حضرتك ...
قاطعها قائلا :
نتكلم في ايه مش فاهم انا , المشكلة وخلاص اتحلت وسليم مبلغش عنك والحمد لله برائتك ظهرتك قدامي في ايه تاني .
اطالت النظر له ثم قالت بهدوء :
ادهم انته اتجوزتني ليه ؟
نظر لها بدهشة وقال :
وده سؤال يافاتن تسأليه بعد ده كله .
قالت بتهمكم :
ده كله لسه هنتكلم عنه رد علي سؤالي دلوقتي اتجوزتني ليه ؟
اجابها قائلا :
علشان بحبك ارتجتي .
نفس الكلمة نفس الحروف ولكن شتان بين الشعورين بها واحدة شعرتخا بقلبها وصدق عقلها علي ذلك اما الثانية فكانت جوفاء لا تسمن ولا تغني من جوع فهزت رأسها قائلة بنفي :
لا يا ادهم انته
150 viewsFatma Ahmad, 21:32
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:32:45 م وقال لفاتن :
يلا يا فاتن بينا يا فاتن واوعدك ان عمري ما هسيبك هحميكي طول عمري .
ابتسمت له فاتن بهدوء فأسقط في يدي زهير وعلم أنه قد خسر المعركة وسمعها تقول ما زلزل قلبه :
زهير .......أنا أسفة .
ظهرت ابتسامة نصر عل شفتي أدهم بينما زهير شعر وكأن المكان قد خلا من الهواء فقد أصبح التنفس صعب بالنسبة إليه وأخذ صوته يعلو ويهبط بسرعة شديدة وصوت تنفسه أصبح عاليا وسمع أدهم يقول بنشوة لأنتصاره :
اكيد يا فاتن زهير بيه هيتفهم الأمر يلا بينا والدك وولدتك واخوكي مش هيصدقوا نفسهم من الفرحة لما يعرفوا اني لقيتك وهرجعك ليهم .
نظرت فاتن لزهير بنظرة لم يفهمها وما أن همت لتفتح فمها حتي قال لها زهير :
ما فيش داعي للكلام يا فاتن لو ردك لعصمته تاني زي ما بيقول مافيش حاجة في ايدي انما لو بيكذب , مش هستسلم أبدا لحد ما ارجع لوطني تاني .
علت وجهها سعادة لا توصف بكلمات بهو يعنيها بوطنه فهمست بأذنه بكلمات ثم نظرت له مطولا وغادرت مع أدهم .
تبعها ببصره والحزن يغلف قلبه لمرأها وهي تغادر كان زين يبدو كالمجنون وهو يقو لوالده بصياح :
يا بابابا انته هتسيبها تمشي كدة , بالله عليك وقفها .
ثم هرول اليها وقد بدأت دموعه بالتساقط :
ماما متسبنيش بالله عليكي ما تمشي مش هنقدر نعيش من غيرك انا هموت لو مشيتي انتي ودنيا .
احتضنت وجهه بيديها ثم همست له هو الأخر بكلمات فإبتعد عنها قليلاً لينظر في عيناها متمعنا ثم عاد خطوات للخلف ليتركها تغادر وكلماتها تتردد في إذنيه .
التقط زهير هاتفه ليصل علي رجله بحنق فلولا معلوماته الخاطئة تلك لنا عاشت فاتن شفائها في الأشهر الماضية وطلب منه أن بتحري الأمر ولما أخبرته تلك الممرضة بأنه مات ، اغلق هاتفه بحدة ، وفي آخر اليوم اتصل به الرجل ليخبره بأن الغرفة كان يوجد بها حالتين معا وفي اليوم ذاته خرج سليم رغم تحذير الأطباء له ولم بتبقي سوى المريض الآخر في الغرفة والذي أخبرته الممرضة بوفاته .
جلست فاتن في الخلف هي وابنتها وأدهم يجلس في الكرسي المجاور للسائق والذي لم يكن سوي صديقه مروان , كان مروان ينمظر لفاتن في المرأة بتعجب فه منذ صعدت معهم الي السيارة لم تفتح فمها بكلمة واحدة فلو كانت عاشقة مكتيمة كما اخبره ادهم الم تكن ستوجد ان تجلس بجانبه ألم تكن ستظل تتحدث معه وتخبره عما حدث معها طوال تلك المدة الكبرة أعمل عقله قليلا وتذكر احداث الساعة الماضية فرمق صديقه بغموض ثم تنهد وأكمل طريقه . أما عند أدهم فقد كانت الدنيا لا تسعه من السعادة ها قد عادت إليه فاتن من جديد ولن يفرط بها ابدا لأحد فهي ملك له فقط . بعد ساعات وصلت فاتن الي الأسكندرية قال لها أدهم :
هوديكي علي الشقة اللي كنا هنسك...
قاطعته بلهجة غير قابلة للنقاش :
وديني علي بيت بابا .
لم يجادلها كثيرا فيكفيه عودتها معه الأن , توقفت السيارة أماما بيت والدها فأمسكت دنيا بيد والدتها بقوة فضغطت فاتن علي يديها بحنان تبث فيها الإطمئنان نزل أدهم هو الأخر فإلتفتت له وقالت :
معلش يا أدهم عايزة اقابل بابا لوحدي .
قال لها بتوتر :
بس هو مش لوحده في غيره منتظرك معاه .
اخذت نفسا قويا وقالت بثقة لم تكن قد حازتها من قبل :
مش مهم , اتفضل انته دللوقت وشكررا علي توصيلي , وان شاء الله لما الامور تهدي هتصل بيك علشان فيه كلام كتير بينا .
نبض عرق ما به بتوتر لكلماتها التي تحمل في طياتها العديد من المعاني ولكنه رغم ذلك قال بكلمات حاول ان تخرج بهدوء ولكنه اخفق بتوتر ه :
تمام يافاتن وانا بإنتظارك .
تابعته وهو يصعد الي السيارة ثم قالت وهي تستدير :
واوعدك مش هنتتظر كتير ان شاء الله .
طرقت فاتن الباب فشعرت وكان هناك قطيع فيلة بالداخل ولم تفهم حتي فتح الباب فوجدت اخاها يفتح لها الباب بانفاس لاهثة فعلمت انه كان يجري وما أن وقع بصره عليها حتي احتضنها بقوة شديدة وأخذ يشهق بشدة وقال من بين دموعه :
ف..ف..فاتن انا قلت مش هشوفك تاني .
احتضنته هي الأخري وقالت تغالب دموعها :
ومين هيغلس عليك غيري .
سحبها من يديها بعدما عانق دنيا هي الاخري وحملها بين ذراعيه , هرعت اليه امها تبكي وهي تحتضنها وتسألها عن احوالها وقبل أن تجيب فاتن سمعت صوت من كان السبب في كل ما مرت به يقول بغضب :
كنتي فين يا هانم , ايه خلاص معدش في حد مالي عينك ماهو انتي اصلا مش متربية يا ...
وما أن قال كلمته القبيحة تلك ورفعه يديه ليلطمها تجهزت له فاتن جيدا جدا وكادت ترد عليه ولكن صدع صوت والدها الجهوري وقال بقوة شديدة :
عبد الجبار الزم حدودك وانته بتتكلم عن زينة البنات .
نظرت فاتن لوالدها غير مصدقة وتبسمت بسعادة وطار قلبها فرحا حين وجدته يحول بينها وبين اخيه وهو يكمل قائلا بصرامة :
اسمعني كويس يا خويا , انا اذا كنت سيبتك قبل كدة تعمل اللي انته عايزة فده كان علشان كنت فاكر اننا اخوات وان انته بتعبر عيالي زي عيالك بالظبط وانك عمرك ما تضرهم في حاجة وللأسف حبي ليك واعتبارك في مقام ابويا الله يرحمه عماني عن اخطائك اللي كانت هضيع بنتي
133 viewsFatma Ahmad, 21:32
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:32:45 س اللي نورت حياتي بعد ماكانت مضلمة وجودك اصبح مهم بالنسبة ليا زي الهوا والمية مش ممكن اتخيل ف يوم حياتي بدونك عارفة ركبت كاميرات في البيت كله علشان لما اسافر او اروح الشركة اقدر اشوفك حتي وانا بعيد انتي اصبحتي محور حياة الجميع هنا مش انا بس يافاتن , نظرة واحدة ليكي خلتني اثق فيكي واسلمك حياتي وابني كمان ابني اللي مرتين , مرة من الموت اللي الحيوانات دي كانت بتخططله وانقذتيه من التشوه ود بفضل علاجك واهتمامك اللي من غيرهم وشه كان ادمر , بقيتي بهدجة حاتي كلها ضحتك اللي بتكون علي استحاء دي دايما متعرفيش كانت بتعمل فيا ايه , كان نفسي دايما تيجي وتحكيلي كان نفسي تثقي فيا وتأتمنيني علي سرك كنت هكون اسعد انسان في الدنيا .
كان يتحدث بدون توقف كانت كلماته كالسهام الحارقة تغزو قلبها الهش كانت دائما تحاول اقناع نفسها بانها لا تميل له ولكن مع اعترافاته تلك المتلاحقة انهدمت اخر حصون قلبها امامه والذي قد اوشك علي الاستسلام ليعالجها قائلا بضربته القاضية :
فاتن انتي الوطن اللي بنتمي اليه المكان اللي برتاح فيه ..... صدقيني مش لاقي كلمات اقدر اعبر بيها عن احساسي ومشاعري تجاهك انا محتاجك قوي يافاتن .
أخذ نفسا عميقا ثم قال بارتباك لاول مرة تراه فاتن علي تلك الهيئة :
فاتن أنا ... ب...بحبك وعايز اتجوزك تقبلي تكوني ملكة قلبي ونور حياتي .
كلماته انستها الكارثة التي هي بها ووجدت نفسها تبتسم لما قاله واخذت تمسح دموعها وهي تقول ببسمة جذابة وهي تمسح دموعها بظهر يديها كالأطفال :
اول مرة اعرفك مجنون كدة .
بسمتها ارست الأمل بقلبه فتبسم لمحياها وقال ضاحكا :
بسببك يا فاتنتي اكون اي حاجة .
ثم رمقها متلذذا بخجلها واكمل :
وبكدة نبقي المجنون والأرملة الحسناء .
اختفت بسمتها ثم قالت :
تقصد المطلقة ..... أنا مطلقة يا زهير .
عبس بوجه متسائلا فهمًت بان تفهمه ولكن قاطعها صوت يقول :
انتي مراتي يا فاتن .
استدار الإثنان للصوت وفغرت فاتن فاهها وقالت غير مصدقة :
أدهم .
شعر زهير بالدماء تغلي بعروقه وقبض علي يديه بقوة حتي ابيضت ورأه وهو يقترب من فاتن التي تراجعت للخلف بخوف فحال بينهما علي الفور ليمنع أهدم من الإقتراب منها , ولكن أدهم رمقعه بغضب وتسائل قائلا :
حضرتك مين علشان تمنع واحد عن مراته ؟
نظر زهير لفاتن التي قالت علي الفور :
لا متصدقهوش احنا اطلقنا .
ثم رمقت أدهم بعتاب وأكملت :
ولا حضرتك نسيت يا أدهم بيه , خليني افكرك ضربتني بالقلم وقلت انه ميشرفكش ان واحدة زي تكون علي زمتك .
اجابها :
لكن أنا رديتك لعصمتي تاني .
وهنا علا صوت دنيا تقول بذهول :
انته ضربت ماما .
ثم اسرعت تضربه بقيضتها الضعيفة وهي تقول :
ضربتها ليه انا بكرهك انته زي بابا سليم بالظبط وحش زيه انا مش بحبك انته وحش وحش ,و سيبوا ماما بقه .
اقترب زين منها وابعدها عنه وادهم يحاول انم يحتضنها ولكنها ابت وهرعت الي زهير قائلة :
عمو زهير متخليش حد يضرب ماما تاني كلهم وحشين بيزعقولها وبيضربوها و حرام كدة ماما طيبة ليه بيعملوا فيها كدة .
كانت فاتن تستمع لابنتها بدموع كانت تنزل علي خديها كالسياط الحارقة ولم تنطق ببنت كلمة فانحني زهير لها رابطا علي رأسها وقال يطمئنها :
اطمني يا روح عمو زهير محدش هيقدر يأذيها نهائي طول ما انا عايش .
قالها ثم نظر لزين الذي فهم نظرات والده فامسك دنيا من يديها ليصعد بها للأعلي وقال هامس لوالده وهو يرحل :
دي معركة حياتك اياك تخرج منها غير منتصر .
رفع زهير حاجبيه فاسرع يقول وهو يهرب بدنيا :
اقصد كعادتك دايما يعني .
ظل وجهه جامدا فعالجه ادهم قائلا بغل وغيرة :
وانته مين بقه ان شاء الله علشان تحميها ؟
ثم عاد ببصره لفاتن وامسكها من ذراعيها بقوة ألمتها وقال لها :
مين ده يا فاتن , انتي لازم تعرفي انك بتاعتي انا ملكي انا محدش هياخدك مني فاهمة .
كانت تستمع لكلماته وقلبها وعقلها في صراع رهيب وهو لازال يتحدث لم تفهم اي مما قاله حتي صعقتها كلمة قالها فنظرت له وانفاسها تتلاحق :
إ...انته قلت ايه دلوقتي و عيد تاني ؟
اعاد أدهم كلماته بلهفة قائلا :
بقولك انا عرفت الحقيقة كلها يا فاتن بنت عمك هي اللي عملت الفيدو ده والصور دي و....
قاطعته قائلة بوجل خوفا من ان تكون سمعت خطأ:
لا انته قلت انه لسه عايش ..... سليم ممامتش .
قال لها بسرعة :
اوة ما ممتش الطعنة مكانتش قوية والدكاترة قالت ان شحوم بطنه منعتها انها توصل لمكان حيوي ... وسارة لما شافتك نازلة تجري طلعت وشافت اخوها فاتصلت بالاسعاف .
صرخت فاتن بسعادة وقالت :
يعني انا مقتلتش حد يعني مش هدخل السجن أو هتعدم , يالكرمك ومنك وجودك وعظمتك ياااااارب اللهم لك الحمد حكما ينبعي لجلال وجهك وعظيم سلطانك ..... الحمد لله الحمد لله .
كانت سعادتها لاتقل شيئ عن سعادة زهير الذي قال لها ممهنئاً :
الحمد لله الف مبروك يافات رغم اني مش ععارف ازاي انا سألت بنفسي في المستشفي وعرفت انه مات لكن مش مهم الحمد لله اني انا اللي غلط .
عبس أده
121 viewsFatma Ahmad, 21:32
باز کردن / نظر دهید
2020-12-16 00:32:44 * حـ♡ـكايــتنا الحـــلوه *
* تــ♤ـقدم *
•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~•~
* الحــ♡ـلقه *
.
#الجزء_الأخيييييييببببر⁦ ⁩⁦ ⁩⁦ ⁩

هنا قال زهير ما جعل فاتن وسعاد تنتفضان من الصدمة من كلماته حث قال :
فاتن .... اسمها فاتن يا سعاد!
نظرتا إليه الإثنتان وقالت فاتن بذهول :
أ...أنته ..كنت...عارف.
قال لها ببسمة هادئة أثارت غيظ وحقد سعاد :
أيوة يافاتن كنت عارف .
فصاحت سعاد قد أعمي عيناها الغضب والغيرة :
كنت عارفة أها مجرمة وسايبها قاعدة معانا , أنته واعي لنفسك .
إلتفت لها وقال ومسكها من ساعدها بقوة :
أيه مش عاجبك ليه , طيب ماأنتي كنتي مجرمة برضه وسيبتك يا ست سعاد ولا أيه ؟
تلعثمت وقد أضطربت وقالت بإرتباك :
أ..انته ..تقصد ...أيه ...مش فاهمة
دفعها بغل لتسقط ارضا وصاح بها :
لافاهمة كويس ولا انتي مفكرة اني مش عارفة خطط الوضيعة انتي وعمار بيه تخلصيه من الوريث وهو يساعدك توصليلي .
جحظت عيناها في حين أكمل هو قائلا :
ازاي جاتلك الجرأة انك تفكري تعملي كدة فابني , واللي انقذه من ايديكم هو اللي انتي بتقولي عليها مجرمة تقدري تقوليلي من هنا المجرم اللي احيا روح ولا اللي كانت عايزة تقتل روح بدون وجه حق .
ضغط علي حروف كلماته الاخيرة وهو يرمق فاتن بنظرات ذات مغزي فانهارت سعاد قائلة بدموع مصطنعة :
سامحني يا زهير هو الل يكان بيهدنني أنا ماليش ذنب , أنا كنت هقولك كل حاجة صدقني.
نظر لها بإشمئزاز وقال وهو يركل يديها المتعلقة بقدمه :
غوري من قدامي حسابك معايا بعدين , أه ومتفكريش تهربي لأي حتة علشان ده هيزود من رصيك معايا يا شاطرة , يلا برة .
ما ان خرجت حتي اتصل باحد ما وقال لها :
راقبها كويس متغبش عن عينك لحد ما اقولك الاوامر الجديدة .
اغلق الهاتفثم زفر بعنف والتفت الي تلك الذاهلة والتي قالت حين تلاقت عيناهما :
زهير عرفت إزاي ومن أمتي ؟
اغلق عينيه متمتعا بأسمه من بين شفتاها وتسأل هل اسمه كان دوما رائعا وجميلا هكذا ارد ان يحتفظ به كأخر شيئ يدخل اذنيه ولكنه كان يجب عليه الإجابة ففتح عينيه ببطئ وقال بهدوء :
بعد ما كتبتي الروشتة بتاعت علاج زين ونفيك بإنك دكتورة .
همت بالحدث فقطاعها مكملا :
أنا كنت مصدقك علي فكرة لما قلتيلي انك مش طبيبة بس كنتي لغز يا فاتن مقدرتش معرفهوش .
نظرت له بخجل ثم نظرت للأرض فاكمل قائلا :
من مصادري عرفت انك طعنتي جوزك وعلي طول عينت حد يراقبه لانه كان في غيبوبة وطبعا البوليس كان لسه مأخدش اقوله وقلت للي بيراقبه يعرفني علي طول اول ما يفوق علشان اكلمه وأخليه يغير اقواله وطبعا بالذوق أو بالعافية كان هيوافق انا عمري ما كنت هسمح بغير كدة , المهم بلغني انه فارق فروحت ليه المستشفي لكن للأسف لما جيت اقابله لقيت الممرضة خارجة من اوضة العناية بهفة وعرفت منها انه مات حمدت ربنا اني اول ماعرفت لعبت في كاميرات المراقبة علي طول الساحل وخفيت وصولك او اي دليل لوجودك هنا في مرسي مطروح ومسعتش اني اعرف اي حاجة تانية عنك .
أخذت دموعها تنهمر بلا توقف وقالت له بحزن :
يعني خلاص مات ... حسبي الله ونعم الوكيل ضيع عمري وهو حي وضيعني وهو ميت . أنا خلاص ضعت يا زهير بنتي هتتربي بدون أب ولا حتي ام .......اااااااه ليه كدة انا عملت ايه ياربي علشان كل ده يحصلي .
واخذت تشهق بصوت عال يودموعها كشلال لا ينضب فأمسكها زهير من ساعديها وهزها برفق قائلا بحزم :
محدش هيقدر يلسمك أو يأذيكي يا فاتن هخلي أكبر محامين في العالم كله تتدافع عنك وثقي تماما أن عمري ماهسمح انك تدخلي السجن أو يحصلك أي حاجة ولو لزم الأمر هطلعك برة البلد كلها اقسملك علي كدة يافاتن ولو علي حساب حياتي .
نظرت له وقالت بتردد :
ليه يازهير ليه هتعمل علشاني كل ده ؟
نظر لها نظرة بث كل كل عشقه وهيامه بها نظرة انبأتها بما يختلج بصدره من قبل أن يتفوه بها لسانه , نظرة أشعرتها بأنها روحه التي سيسعي لأنقاذها ما حيي أخفضت بصرها ارضا خجلا منه وتورد خداها للغاية حتي أصبحت كالأتون المشتعل وشعرت بأن القصر قد ضاق عليهما تنهد ثم قال لها :
فاتن جوازي من أم زين كان مترتب من والدها وجدي كان عندي 22 سنة ومكنش فيه حد في دماغي فوافقت لانها بنت محترمة وكويسة بعد جوازنا خلفت هي زين اللي ملي حياتي سعادة بعدها بسنتن اتوفت الله يرحمها وانا قررت ان اعيش لابني وبس , معترفتش بيوم بحاجة اسمها حب ايوة كنت بعزها جدا وبحترمها جدا وكنت بخاف عليها من الهوا بس عمري ماحسيت باللي حسيته لما شفت الجنية اللي انشقت الارض وخرجت منها قدامي فجأة .
علمت انه يتحدث عنها ارادت الهروب من امامه ولكنها تحجرت مكانه ولم تقوي التحرك قيد انملة أما هو فقد اكمل يقول ما كان يكتمه بصدره طوال الأشهر الماضية :
ايوة يا فاتن اول ماعيني وقعت عليكي وانتي واقعة قدامي حسيت بعاصفة بتضرب في قلبي حسيت أني زي اللي ماشي في الصحرا وفجأة لق قدامة واحة جميلة زي التايه في البحر واخيرا لقي النجم اللي هيهتدي بيه , يافاتن انتي الشم
112 viewsFatma Ahmad, 21:32
باز کردن / نظر دهید