Get Mystery Box with random crypto!

بخطوات رزينة نزل مروان درج قصره الفخم الذي بناه بعرق جبينه .. | مدونة كامو للروايات والقصص

بخطوات رزينة نزل مروان درج قصره الفخم الذي بناه بعرق جبينه .. انه يوم جديد من ايامه التي لا تنتهي فهو يظل في عمله طوال النهار يفني روحه فيه ..

نزل الي البهو فوجد مساعده الشخصي و سكرتيره ينتظره و معه بعض الاوراق .. جلس علي مائدة الافطار الذي رصتها له الخادمه

اتي مساعده "يوسف" الي جواره و هو يتناول افطاره يهتف بهدوء :

= عندنازيارة لشركة **** لتصنيع السيارات .. و فيه عقد جديد مبعوت من شركة **** عاوزين حضرتك تساهم في شركتهم .. انا جمعت الملف بتاعهم و حطيته علي المكتب بتاع سيادتك في الشركة

اماء مروان بهدوء و هو يهتف :

= تمام .. فيه ايه تاني ؟

= في مشكلة مالية في شركة **** في اسكندرية .. و عاملين اجتماع لرؤساء الشركة و حضرتك كمساهم لازم تكون موجود .. فتحب حضرتك تحضر الاجتماع بنفسك و لا احضره انا و سكرتيره المكتب ؟؟

= في اسكندرية ؟ .. امممم ... سفر يعني ؟ .. لا هروح .. هنتأخر هناك ؟

= لا يا فندم هنروح و نيجي في نفس اليوم لو حضرتك تحب

امسك مروان المنديل يمسح يده من الطعام قبل ان ينهض هاتفا :

= تمام

ثم سار مغادرا منزله و خلفه يسير يوسف يتبعه كظله .

################

في مكان أخر .. خرج ذالك الصبي ذو الأعين الزرقاء الذي كان اسفل السيارة يصلحها يهتف لصاحب السيارة بينما يمسح يده من الشحم :

= كده خلاص يا باشا ظبطتهالك .. مش هتحتاج لا توكيل و لا غيره

اعطاه الرجل المال و هو يهتف :

_ شكرا يا رامز .. امسك حسابك اهو و سلملي علي المعلم الكبير

= تسلم يا باشا

ثم ركب الرجل سيارته و غادر تلك الورشه الصغيره الخاصه برامز و والده المعلم عطالله .. اتجه رامز يضع الاموال القليلة التي اعطاها له هذا الرجل بجوار الاموال التي حصل عليها اليوم .. و تفاجأ انه لم يحصد الكثير

تنهد بارهاق قبل ان تدمع عيناه هاتفا :

= يارب يجيلي حد يدفع كتير .. انا تعبت دول مش هيكملو فلوس عشا النهارده

دقائق و أتاه أحد ما بسيارته القديمة المهترأه يهتف :

= يا راامز .. تعالي شوفلي الكاوتش ماله .

= جاي يا عم طه

اتجه اليه رامز فسلمه الرجل السيارة و هو يهتف :

_ الكاوتش نازل كده يا رامز شوف انفخهولي

حاول رامز اصلاح "الكاوتش" فلم يستطع .. وقف يخبر طه :

= ده باينه مخروم يا عم طه

= يا ليلة فل .. انا عندي مشوار مستعجل .. ما تبدلهولي و النبي يا رامز

= مش هينفع يا عم طه .. ممكن اصلحهولك بس هياخد وقت

شعر طه بالغضب و هتف :

_ يعني ايه يعني ؟ يعني هعطل مصاالحي .. خلاص خليه عندك صلحه بس مش هدفع فيه جنيه

ثم غادر غاضبا ، بينما نظر رامز الي السيارة امامه بألم و حزن و هو يتنهد هاتفا :

_ ربنا يتوب علينا من الشغلانه الي مبتجبش فلوس دي بقي

ثم تنهد و عاد الي السيارة يصلح عجلتها بمجهود شاق و مضني جدااا و بدون مقابل !!

#############

في منتصف النهار .. كان مروان عائدا مع مساعده الشخصي يوسف بعد ان زارا الشركة في الاسكندرية .. و في منتصف الرحلة علي الطريق الصحراوي توقفت السيارة عن العمل .. حاول السائق تشغيلها و تدويرها و لكن السيارة لم تستجب ...

تأفف السائق و نزل يري المشكله بسرعه و نزل يوسف معه ليري ما حدث .. فتحا مقدمة السيارة ليكتشفا الأمر و لكن لم يستطيعا معرفه ما حدث فيها

= العربية مش عايزه تدور يا مروان بيه

= ايه المشكلة يعني ؟؟

= معرفش و الله مبفهمش في الحجات دي .. هنعمل ايه الوقتي يا باشا ؟

هتفها يوسف بقلق و هو يتساءل فنظر له مروان بلا مبالاه هاتفا :

_ اتصرف

ظل يوسف يهاتف جميع الميكانيكين الذين يعرفهم لكن لم يوافق احد علي ان يأتي الي الطريق الصحراوي ... اتجه الي مروان يخبره :

_ مروان باشا .. مفيش و لا ميكانيكي عايز يجي المكان ده الوقتي .. ممكن نجيب عربية تانية من بتوع حضرتك و ................

قاطعه مروان زافرا بضيق بينما يفتح هاتفه علي شيئ ما و يضعه أمامه هاتفا بضيق :

_ اطلب ميكانيكي من هنا و كفاية رغي .. و بعد.كده الابلكيشن ده يبقي عندك مش كل مره انا الي هديك تطلبهم من عندي !

= امرك يا مروان باشا

اخذ منه الهاتف ليري انه يظهر برنامجا يطلب الميكانيكين الاقرب الي مكانهم .. طلب يوسف ميكانيكيا و جلس داخل السيارة ينتظر ان يحضر الميكانيكي !

##############

كان رامز انتهي من سيارة العم طه و يعمل علي سيارة اخري خاصه باحد في حيهم الصغير حين وجد من ينادي عليه بلهفه :

= يا رااامز يااا رااامز

التفت رامز ليري صديقه الأوحد في تلك الحارة الشعبية التي يقيم فيها .. دخل سعد الي ورشة رامز بينما يمسك في يده هاتفه الشخصي هاتفا له :

= فاكر ياض يا رامز التطبيق الي كنت قايلك عليه من قيمة كام اسبوع

رفز رامز بضيق يهتف :

= تطبيق ايه يا سعد الله يكرمك سيبني أشوف شغلي

= يا رااامز ركز يا راامز .. انا اشتركتلك في تطبيق بيطلب ميكانيكين و بيديهم فلوس كتير اوووي

انتبه رامز له و هو يهتف متساءلا :

= ده بجد و لا انت بتصيع عليا