Get Mystery Box with random crypto!

تربيه جيل الأمه

لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه ت
لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه
آدرس کانال: @alganhmtlbe
دسته بندی ها: تحصیلات
زبان: فارسی
مشترکین: 20.79K
توضیحات از کانال

تعليم اطفالنا العلم الشرعي باسلوب مبسط
لكي نُنْشِأْ جيلاً واعياً لا بد من وجود قُدْوَة حَسَنَة نَقْتَضِي بِهَا وليس هناك أفضل من الرسول وأصحابه والأنبياء وقصص القرآن فهيا بِنَا نجدد النية ونُروي قصص الانبياء لأبناءَنا بطريقة سهلة

Ratings & Reviews

2.67

3 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

0

4 stars

1

3 stars

1

2 stars

0

1 stars

1


آخرین پیام ها 71

2021-08-25 00:19:00 صحيح أن أقل ما يمكن للأهل فعله هو أن لا تحدث المشاكل الزوجية أمام الأطفال، ولكن هذا لا يهم جدا. فأنا اري ان الاثر الاكبر ليس رؤية الأطفال للمشاكل، بل عن أثر التعاسة والمشاكل في المنزل.
الأم السعيدة، الزوجان المتفاهمين علي طرق التعامل والبيت الخالي من "المشاحنات بينهم هو المكان المثالي للأطفال.

الخلاصة= الأسرة المتماسكة المتعاطفة المتحابة تصنع الأعاجيب في الصحة الجسدية والعقلية للأطفال عن طريق طلب وبإلحاح، إسعاد كلٌّ من الزوجين شريك حياته.

الأطفال المحاطون بالحنان والعطف الأبوي قليلي الأمراض والعناد والعنف والانحراف والأمراض النفسية، فضلًا عن التأخُّر في التحصيل الأكاديمي.

( إذا لم تكونوا على قدر من الوعي والمسؤولية، لِمَ أنجبنا أرواحًا تتعذّب من قساوتنا).
59 views21:19
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:18:20 حبيباتي هذي جميع روابطنا 13 علي التلجرام تفضلو بالانضمام اليها جميعا ففيها بفضل الله من الخير الكثير والعلم النافع الوفير وانشروها لاحبابكم جعله الله بميزانكم واجركم وننبه اننا نبيح ونحلل النشر والنسخ للجميع ولانبتغي الا وجه الله احبتي ثقل الله ميزانكم ورفع درجاتكم وشرح صدوركم واثابكم الجنه بغير حساب اللهم امين
59 views21:18
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:18:18 بشرى لكل من فاته حلقه مسموعه أو مكتوبه تم انشاء قنوات تليجرام عليها كل الدروس



علم التجويد

https://t.me/bantalmadina
روائع سليمان الرحيلي

https://t.me/Ekramsalah2021

روائع عبد الرزاق البدر
https://t.me/omlogy2021

الاربعين النوويه
https://t.me/almadina2020
أمهات صنعن أمجاد

https://t.me/doaasalah2020

السيره النبويه للاطفال- قصص الانبياء- قصص رواها الرسول للاطفال
https://t.me/omgoody2020

سيرة الحبيب مُحَمَّد ﷺ
https://t.me/SeerahAlhabibMuhammed

سأقبل ياخالقي من جديد
https://t.me/ommoh44

تربيه جيل الأمه
تعليم اطفالنا العلم الشرعي باسلوب مبسط
https://t.me/alganhmtlbe


العقيدة اولا
https://t.me/aqedate

قصص الانبياء وامهات المؤمنين

https://t.me/qassanbiawomahatalmoamenen

الباقيات الصالحات
https://t.me/albaqyatalsalehat

دروس سؤال وجواب

https://t.me/so2alwgwab
62 views21:18
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:18:12
‏صورة من ام إسماعيل
63 views21:18
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:17:49 4_5843442708609239728.pdf
62 views21:17
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:17:22 4_5829957559271819792.pdf
63 views21:17
باز کردن / نظر دهید
2021-08-25 00:17:18 كنت ماشيه ف الشارع انا وانس حبيبي وبمشّيه وهو اللهم بارك بقا يمشي ومش محتاج حد يشيله، فزمزء واحنا في الشارع وعايزني اشيله، ماكناش مشينا كتير اصلا بحيث اني اقول انه تِعب ومحتاج يتشال..
وقفت اطلب منه انه يمشي معايا وحفزته، ولمالقيته بيتدلع مشيت خطوة قدام "علما بإننا كنا عالرصيف" وقلتله مش هشيلك، لقيته بيقعد عالارض بزعل كدة ومقموص، وبدأ يضغط عليا بعياط

انا عارفه انه بفضل الله مش تعبان، وماعملش مجهود يتعب بسببه والحمدلله عارف يمشي فتجاهلت اسلوبه وطلبت منه تاني انه يمشي

واثناء ماهو عالارض لقيت واحد لااعرفه ولايعرفني ماشي جمبي وبيقول"امهات آخر زمن، قوم ياحبيبي روح لماما عشان هي مش فاضيه تجيلك" وراح مشي..

كنت قاعدة مع صاحبه ليا وانس بيلعب فعايز يخرج برة الاوضه وبيقوللي "باي" فقلتله باي وبعدها قلتله (السلام عليكم) بحيث انه يربط برضوا السلام عليكم ب الخروج والدخول وهكذا..
لقيتها بتبصلي وبتقوللي:- مش أوي كدة يعني، اللي هو ماتحبكيهاش

متعودة لمابشتري لأنس هدوم جديدة بقولله دعاء لبس الثوب الجديد، فمرة كنت بقيّسه تي شيرت وعجبني في المحل فقلت خلاص مش هقلعهوله وهروح بيه وبقولله الدعاء لقيت واحدة جمبي بتقوللي:- ودة هيفهم دة؟ ماتعقديهوش ياحبيبتي عشان يتقبل منك بعدين.

الحقيقه نماذج خلتني اقعد مع نفسي وافكر كدة هو لما الناس دي شايفاني بالوحشيه دي مع ضنايا لمجرد اني بحاول اربيه صح عالاقل مش بضرّة، اومال لو مش ابني هيتبص لي ازاي؟

ناس كتير ممكن تحاول تتدخل في طريقة تربيتك لطفلك فيزايدوا عليك أو ينقصوا ظنآ منهم انهم أحن عليه او أفهم بطريقة حياتكم وطبيعة تعاملكم منك انتي ك ام،والمُحزن ان عدد من الامهات بيضعفوا تحت تأثير الضغط الاجتماعي اللي بيحصل معاهم وبيبدأوا يتراخوا او يتعاملوا زي الاغلبيه، او حتى زي الناس اللي بينتقدوهم

فبيلاقوا نفسهم مش ضايفين بصمتهم التربويه في حياة اطفالهم بالعكس، دول بقوا فرد من القطيع السائد بدون تفكير حتى

أرجوكي يا كل ام..ماتسمحيش لنفسك انك تسمعي كلام من أي حد الا لو شاكة في طريقة تربيتك لطفلك وتتأكدي بنفسك من الصح

أرجوكي اوعي تضعفي وتقولي ما كل العيال كدة،او كل الامهات بتعمل كدة..

اياكي تسيبي نفسك وطفلك فريسه للضغط النفسي او الاجتماعي اللي بيحصل عليكم وخليكي عندك منهج ومرجعيه تستعيني بيها بعد الله علشان ماتشتتيش نفسك وتتعبيه

"انتي الام،وطفلك أهم"

#ربوهم_صح
#المُصلِحه_الإِجتِماعيّة
76 views21:17
باز کردن / نظر دهید
2021-08-24 12:23:09 بوبو وفصل الشتاءبوبو وفصل الشتاء

كان يا ما كان كان في اسرة صغيرة.. مكونة من الام والاب وطفلة صغيرة اسمها بوبو واخوها يويو .. ، وكانت الطفلة الصغيرة بوبو بتحب تعرف كل حاجه فى الدنيا وتسأل ماما وبابا عن كل حاجة تقابلها ، وتحب تسأل أسئلة كتير ، بوبو كانت بتحب تسأل عن كل شيء وعن أي شيء وكانت بتسأل كل شويه ماماتها وباباها هو ايه دا وايه دا ومكنتش بتزهق من السؤال ، وكانت الأم بترد عليها وهي بتبتسم وبتضحك .
وفى يوم من الأيام خلص الصيف وبعده الخريف ودخل الشتاء الدنيا كانت بتشتي وتمطر كتير ، واليوم دا لبست ماما بوبو واخوها يويو هدوم كتير جدا ، لأن الجو كان برد وساقع فلبست بوبو ويويو جاكت وطاقيه وكوفيه وشراب وهدوم تقيله علشان تحميهم من البرد الشديد .

بوبو اعترضت على مامتها واعدت تقولها ، ليه يا ماما كل الهدوم دي نلبسها ، ردت الام : علشان الدنيا برد يا بوبو وبتشتي ، ولو خففنا هدومنا هنبرد ويجلنا انفلونزا وبرد ونتعب ، وهنا بوبو قالت بتعجب : يعنى ايه يا ماما انفلونزا مش عارفه دي حاجة وحشة ولا حلوة .
ماما ردت على بوبو الصغيرة وقالت لبنتها الصغيرة لا يا بوبو الانفلونزا دا مرض اسمه كدة ، ودا مرض وحش وبرد يجلنا لما نتعرض لتيار هواء جامد ، او برد شديد ونكون مخففين هدومنا ، بنتعب ونمرض بنكح وبجلنا سخونيه ورشح زى يويو اخوكى لما كان تعبان وعندة برد وانفلونزا من شهر يا بوبو فاكرة .

بوبو بصت لماما كتير واعدت تفكر تاني وقالت بصوتها الصغير وسألت : وليه يا ماما جسمنا بيسخن وبنتعب ليه منتعبش ونكون كويسين ، ماما ضحكت أووى وقالت لبينتها الصغيرة :علشان يا بوبو فى حجات صغيرة موجودة في جسمنا ، بتدافع عنا ضد الامراض ، الحجات دى زى العساكر بس عساكر صغيرة يا بوبو اول المرض ميدخل الجسم الحجات الصغيرة دي بسرعة تطلع و بتعد تضرب المرض وتتعارك معاها ، علشان تحمينا وتحمي اجسامنا علشان كدة احنا بنسخن وبنتعب ، ولو الحجات الصغيرة اللي ربنا خلقها في مقدرتش تقضى على المرض يبقى لازم ناخد الادويه المناسبه علشان نقضي على المرض ونتخلص منه .
بوبو الصغيرة ضحكت اووى و عجبتها الحجات الصغيرة اللي جوه الجسم وبتدافع عنه من الامراض ، وسألت ماما هي الحجات دي اسمها ايه ، ماما ردت على بنتها الصغيرة وقالت : اسمها المناعه يا بوبو وفي حاجة جواها صغيرة اسمها antibody انتيبودي ، وفتحت ماما الكمبيوتر وورت الصور لبوبو ، وكانت الطفلة فرحانه جدا وسعيدة وهي بتتفرج ، بوبو كانت فرحانه جدا وحبيت تشوف مناعتها والعساكر الصغيرة .
فكرت الطفلة الصغيرة ازاي تقدر تشوف مناعتها ، ففكرت لو خففت هدومها في الشتا والبرد هتتعب وهتشوف المناعة والعساكر الصغيرة وراحت خففت هدومها وراحت تلعب والدنيا بتمطر في الجنينة تحت المطر وهي بتضحك كتير وفرحانه ، بوبو الصغننه تعبت جدا لما خففت هدومها وماما وبابا زعلوا جدا منها انها خففت هدومها ووقفت تحت المطر ، وعرضت نفسها للمرض
وراحت للدكتور والدكتور كتبلها حقن كتير مضاد حيوى علشان تخف بسرعة ، ومن يومها عرفت بوبو ان الواحد المفروض يبعد عن تيارات الهواء والامطار في الشتا وميعرضش نفسه للمرض ، ويلبس لبس تقيل يحمى نفسه من البرد والمرض ، وعرفت ان الواحد ممكن يزود مناعته لما ياخد معلقة عسل نحل كل يوم ويدفي نفسه في البرد وميتعرضش لتيارات هواء لانها خطر عليه وكتر البرد بيضعف مناعته
258 views09:23
باز کردن / نظر دهید
2021-08-23 22:48:09
217 views19:48
باز کردن / نظر دهید
2021-08-23 17:36:36
‏صورة من ام إسماعيل
359 views14:36
باز کردن / نظر دهید