Get Mystery Box with random crypto!

تربيه جيل الأمه

لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه ت
لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه
آدرس کانال: @alganhmtlbe
دسته بندی ها: تحصیلات
زبان: فارسی
مشترکین: 20.79K
توضیحات از کانال

تعليم اطفالنا العلم الشرعي باسلوب مبسط
لكي نُنْشِأْ جيلاً واعياً لا بد من وجود قُدْوَة حَسَنَة نَقْتَضِي بِهَا وليس هناك أفضل من الرسول وأصحابه والأنبياء وقصص القرآن فهيا بِنَا نجدد النية ونُروي قصص الانبياء لأبناءَنا بطريقة سهلة

Ratings & Reviews

2.67

3 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

0

4 stars

1

3 stars

1

2 stars

0

1 stars

1


آخرین پیام ها 72

2021-08-22 23:39:31 كنت ماشيه ف الشارع انا وانس حبيبي وبمشّيه وهو اللهم بارك بقا يمشي ومش محتاج حد يشيله، فزمزء واحنا في الشارع وعايزني اشيله، ماكناش مشينا كتير اصلا بحيث اني اقول انه تِعب ومحتاج يتشال..
وقفت اطلب منه انه يمشي معايا وحفزته، ولمالقيته بيتدلع مشيت خطوة قدام "علما بإننا كنا عالرصيف" وقلتله مش هشيلك، لقيته بيقعد عالارض بزعل كدة ومقموص، وبدأ يضغط عليا بعياط

انا عارفه انه بفضل الله مش تعبان، وماعملش مجهود يتعب بسببه والحمدلله عارف يمشي فتجاهلت اسلوبه وطلبت منه تاني انه يمشي

واثناء ماهو عالارض لقيت واحد لااعرفه ولايعرفني ماشي جمبي وبيقول"امهات آخر زمن، قوم ياحبيبي روح لماما عشان هي مش فاضيه تجيلك" وراح مشي..

كنت قاعدة مع صاحبه ليا وانس بيلعب فعايز يخرج برة الاوضه وبيقوللي "باي" فقلتله باي وبعدها قلتله (السلام عليكم) بحيث انه يربط برضوا السلام عليكم ب الخروج والدخول وهكذا..
لقيتها بتبصلي وبتقوللي:- مش أوي كدة يعني، اللي هو ماتحبكيهاش

متعودة لمابشتري لأنس هدوم جديدة بقولله دعاء لبس الثوب الجديد، فمرة كنت بقيّسه تي شيرت وعجبني في المحل فقلت خلاص مش هقلعهوله وهروح بيه وبقولله الدعاء لقيت واحدة جمبي بتقوللي:- ودة هيفهم دة؟ ماتعقديهوش ياحبيبتي عشان يتقبل منك بعدين.

الحقيقه نماذج خلتني اقعد مع نفسي وافكر كدة هو لما الناس دي شايفاني بالوحشيه دي مع ضنايا لمجرد اني بحاول اربيه صح عالاقل مش بضرّة، اومال لو مش ابني هيتبص لي ازاي؟

ناس كتير ممكن تحاول تتدخل في طريقة تربيتك لطفلك فيزايدوا عليك أو ينقصوا ظنآ منهم انهم أحن عليه او أفهم بطريقة حياتكم وطبيعة تعاملكم منك انتي ك ام،والمُحزن ان عدد من الامهات بيضعفوا تحت تأثير الضغط الاجتماعي اللي بيحصل معاهم وبيبدأوا يتراخوا او يتعاملوا زي الاغلبيه، او حتى زي الناس اللي بينتقدوهم

فبيلاقوا نفسهم مش ضايفين بصمتهم التربويه في حياة اطفالهم بالعكس، دول بقوا فرد من القطيع السائد بدون تفكير حتى

أرجوكي يا كل ام..ماتسمحيش لنفسك انك تسمعي كلام من أي حد الا لو شاكة في طريقة تربيتك لطفلك وتتأكدي بنفسك من الصح

أرجوكي اوعي تضعفي وتقولي ما كل العيال كدة،او كل الامهات بتعمل كدة..

اياكي تسيبي نفسك وطفلك فريسه للضغط النفسي او الاجتماعي اللي بيحصل عليكم وخليكي عندك منهج ومرجعيه تستعيني بيها بعد الله علشان ماتشتتيش نفسك وتتعبيه

"انتي الام،وطفلك أهم"

#ربوهم_صح
#المُصلِحه_الإِجتِماعيّة
121 views20:39
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 23:39:09 ابني والكرامة

هالني منظرها

تلك الأم التي أخذت برأس ابنتها ذات الثماني سنوات
تدفعها أمامها وهي تضربها لأن رفيقاتها اشتكين من أنها أساءت لإحداهن

، ذكرني مشهد هذه البنت بتلك المشاهد التي امتلأت بها أفلام الأبيض وأسود حيث تضرب الثرية قاسية القلب خادمتها الطفلة لأنها تأخرت في إحضار الطلبات أو انكسر منها شيء دون قصد .

مشهد يتكرر كثيرا في شوارعنا ، أم تنهال ضربا على ابنها لأن السيارة كادت تصدمه ،

وأخرى تسب ابنتها لأنها تعثرت فسقطت على الأرض .


مشاهد كثيرة لكثرتها صارت مألوفة ، لكن مشهد تلك الطفلة ذات الثماني سنوات أدمى قلبي ، ربما لأني أحب هذه الطفلة وأعرف مدى رقتها ؟

ربما لأني أدرك كم هو مؤلم أن يهان الطفل أمام أبويه ولا يحميانه ، فما بالنا بأن تكون الإهانة على يد الأم ، أحد أوضح مظاهر رحمة الله في الأرض .

ولهؤلاء الآباء والأمهات أقول : ماذا لو دخلت عليك أمك الآن وأنت بين رفاقك وسبتك ولطمتك ؟

ماذا لو ذهب والدك إليك أيها الأب الجليل وأهانك أمام زملائك في العمل ؟

ماذا لو شتمك أبوك وأنت مجتمع بأقاربك في بيت جدك ؟

هل ستتحملون هذه الإهانات ؟

أنتم أيها الكبار لن تتحملوها فما بالنا بالأطفال ؟

ألأنهم لا نصير لهم من أيديكم ؟

فويل لظالم لا نصير لمن ظلمه إلا الله .

قالها لي أحد الشباب : أبي سر ضياع كرامتي بين شباب العائلة ، كل خلاف بيني وبين أقاربي ينصرهم علي حرصا على مشاعر أهله ، أما أنا فلا قيمة لمشاعري ولا قيمة لكرامتي ، قالها الشاب وهو يكاد يبكي .

أسمعها كثيرا : لو مضربتش ابني قدام أهلي مبيهدوش وبيفكروني بادلعه ، فباضطر أضربه منعا للمشاكل .


ولهؤلاء أقول : ماذا لو كنت موظفا بأحد المصالح ، ودخل رئيس مجلس الإدارة على مديرك وحدثت مشكلة بين الموظفين في وجوده ، فأراد هذا المدير أن يثبت ولاءه وحرصه على العمل أمام رئيسه ، فجاء بك وسبك وصرخ في وجهك وخصم من راتبك دون أن يتأكد هل أنت مخطئ أم لا ، ودون أن يراعي أخلاقيات العمل وقوانينه ؟

ما سيكون شعورك أيها الأب الجليل ؟ ماذا سيكون شعورك أيتها الأم ؟


إن ضرب وإهانة الابن أو حتى عقابه بشكل هادئ في وجود أي شخص أمر مهين جدا لكرامته ، وكفيل بأن يخرج من ابنك كل السلبيات التي تخشاها ،


فقد تؤدي به إلى الكذب أوقضم الأظافر أوالتبول اللاإرادي ، وقد يؤدي به إلى العنف المفرط والتنمر والكثير من الأزمات النفسية .


أما في الآخرة ، فإني أخشى أن يحاجيك ابنك أمام الملك يوم القيامة :

يارب لم يكن لي من يدافع عني في الدنيا فخذ لي أنت حقي يا الله .


يا سادة ، الله كرم بني آدم ، فصارأغلى ما يملك الإنسان كرامته ، فرفقا بأبنائكم ، ولا تجعلوهم متنفسا لغضبكم ، فما ستعملونه اليوم ستجدونه غدا ، فأنتم اليوم أقوى ، وغدا تضعفون ، رفقا بأبنائكم ؛ فغدا يفعل فيكم ما تفعلون .


دمتم رفقاء بأبنائكم محافظين على كرامتهم
113 views20:39
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 23:38:54 إنما النصر صبر ساعه
ربنا رزقنى بنوته عندها صعوبات تكلم وتعلم فى البدايه ما كنت حاسه انه فيه مشكله لان اخوها الاكبر اتأخر بالكلام بس يوم ما تكلم ما صرنا ملاحقين عليه ففكرت انها مثله إلى ان لاحظت الإختلاف فى التركيز والسلوكيات وبدءت رحله من عرضها على أخصائيين منهم من قال اتأخرتى ويلوم ويحبطنى ومنهم من ياخذ فلوس الكورس ويختفى و..و..و ..حتى وفقنى الله لاخصاءيه جيده وامينه وبدءت معها عام بجانب دراستها kg1 من دعم نفسى ودراسى وجلسات وصدمت فى نهاية العام من مدرستها بالمدرسه(هذه اسؤ تلميذه عندى ما بتشارك ولا تتقدم فى المستوى ولا افهم من كلامها ان تكلمت شيء ) وخرجت من عندها احمد الله ان بنتى لم تكن معى وتسمع ما قالت ولكن غلبنى البكاء وصرت اردد دون وعى يا رب فقط تم كلمت الأخصائيه فقالت ولا يهمك هى بتتحسن ببطىء هنستمر وهتشوفى تطورها فاكملت وفعلا بدءت اشعر بتحسن وكلما سمعتها تقول كلمات مفهومه يطنطط قلبى من الفرح حتى لو مش عرفه تعمل جمله واستمرينا لعام آخر وكانت احلى مفاجأة لى عندما اثنى عليها مدروسوها فى التعامل وانها تبذل اقصى ما عندها لتكون افضل والحمد لله وكم كانت سعيده عندما حصلت على القاريء المتميز
لا تلتفت الى المحبطين وكن على يقين ان الله معك وما انت فيه تكليف الله لك فابذل جهدك واستعن بالله واحسن الظن واكمل ولا تقف عند اول مطب فما هو الا اختبار الله لك ان جاوزته يأتيك فتح الله ونصره
121 views20:38
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 21:17:02 الارنب الشقى
الفصل الثاني والاخير
اتمنى تنول اعجابكم⁦ ⁩⁦ ⁩⁦ ⁩
وقفنا لما صاحب المزرعه الى دخلها الارنب الشقى مسكه ..وحبسه في المكان المخصص للارانب .والارانب عرفو انه غريب وزعقو فيه ..وكانو هيضربوه ..وهو خايف وبيعيط وافتكر ان مامته كتير حذرته من الخروج من جنه مزرعته السعيده
وهو بيعيط قربت منه ارنبه كبيره ..طبطبت عليه وقالتله متعيطش متخافش ..انا هساعدك بكره اول مالصبح يشقشق وصاحب المزرعه يفتحلنا العشه هخرجك من فتحه صغيره جمب السور..
وفعلا اول ماطلع النهار .. الارنبه ساعدته وخرجته
وطلع جرى على مامته لقاها حزينه بتعيط حضنها اوى وقعد يعيط ..وقالها انا اسف ياماما .. انا غلطان .انا عمرى ما هعمل كدا تانى ..
انا عرفت ان هنا كل حاجه حلوه فالدنيا ..
انا هسمع كلامك وعمرى ماهزعلك تانى ومامته حضنته اوى وفرحت انه رجع ومش هيعرض نفسه للخطر تانى ابدا ⁦ ⁩⁦ ⁩⁦ ⁩⁦ ⁩
وتوته توته خلصت الحدتوته
اتمنى تعجبكم
217 views18:17
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 21:16:56
الارنب الشقى
الفصل الاول..⁦ ⁩⁦ ⁩⁦ ⁩
كان ياما كان .ياساده ياكرام..مايحلا الكلام الا بذكر النبى عليه الصلاة والسلام ..
كان فى زمان ارنب شقى عايش مع مامته واخواته داخل المزرعة الجميله..
الى مليانه بالحيوانات الطيبه وصاحب المزعه عمو حامد راجل طيب بيحب الحيوانات كلها ومهتم بيهم اوى ..
الارنب كل شويه مامته تقفشه بيتسلل علشان يحفر عند سور المزرعه ويخرج بره .وتقوله كدا غلط ياحبيبى
المزرعه هنا جميله ومليانه بالخضره ومليانه بالجزر الذيذ
والحيوانات الحبوبه ..
وكان يضحك عليها ويقولها حاضر ياماما وكل شويه يكبر النفق الى بيحفره لحد ماقدر يخرج بره المزرعه .
لقى دنيا واسعه كبيره وكان فرحان وسعيد وقعد يتنطط ودخل عند مزرعه قريبه من المزرعه بتاعته
لقى حيوانات عنيفه بتجرى وتتخانق ..وملقاش الجزر الى بيحبه وصاحب المزرعه فايده عصا رفيعه وطويله شغال يضرب بيها الحيوانات والحيوانات تجرى فكل مكان .
كانو هيخبطوه خاف جدا وقعد يعيط .وكان بيدور على مكان
يخرج منه راح صاحب المزرعة مسكه
218 views18:16
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 20:54:58 التوحيد 41 سؤآلا وجوابا للصغار.pdf
224 views17:54
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 20:54:47 4_6023995334072469874.pdf
224 views17:54
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 20:54:36 4_5764726051246705667.pdf
227 views17:54
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 20:54:31 4_6046627024288615048.pdf
227 views17:54
باز کردن / نظر دهید
2021-08-22 20:54:03 4_5767241531987593667.pdf
228 views17:54
باز کردن / نظر دهید