Get Mystery Box with random crypto!

تربيه جيل الأمه

لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه ت
لوگوی کانال تلگرام alganhmtlbe — تربيه جيل الأمه
آدرس کانال: @alganhmtlbe
دسته بندی ها: تحصیلات
زبان: فارسی
مشترکین: 20.77K
توضیحات از کانال

تعليم اطفالنا العلم الشرعي باسلوب مبسط
لكي نُنْشِأْ جيلاً واعياً لا بد من وجود قُدْوَة حَسَنَة نَقْتَضِي بِهَا وليس هناك أفضل من الرسول وأصحابه والأنبياء وقصص القرآن فهيا بِنَا نجدد النية ونُروي قصص الانبياء لأبناءَنا بطريقة سهلة

Ratings & Reviews

2.67

3 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

0

4 stars

1

3 stars

1

2 stars

0

1 stars

1


آخرین پیام ها 76

2021-08-14 02:01:53 ‏مقطع صوتي من ام صالح
323 views23:01
باز کردن / نظر دهید
2021-08-14 02:01:18
‏صورة من ام صالح
340 views23:01
باز کردن / نظر دهید
2021-08-14 01:58:46 .
الحلقة الثالثة ( 3 )

نتعلم القرآن مع المصحف المعلم للمنشاوي


#سورة_قريش_الماعون_الكوثر

.. الصفحة

مقطع الصوت

مقطع الفيديو المصحف المعلم للمنشاوي
340 views22:58
باز کردن / نظر دهید
2021-08-13 21:07:05
412 views18:07
باز کردن / نظر دهید
2021-08-12 15:02:23 حدوتة النهاردة الهدف منها توعية الاطفال باداب ركوب المواصلات ... لان في اطفال كتير متعرفاش ....
مناسبة لخمس سنوات فأكثر

حدوتة النهاردة ....( معاذ و اداب الركوب )

تأليف و كتابة : شيماء عبدالعال

كان ياما كان كان في زمان ولد اسمه معاذ..... ....كان معاذ ولد مؤدب و بيحب يستفسر من مامته عن اي حاجه ميعرفهاش ..... .و في من الايام مامته صحته من النوم و قالتلوا .....معاذ قوم اتوضي و صلي..

.. و البس هدومك بسرعه عشان هنروح عند تيته .... ...معاذ استغرب و سأل مامته مش بابا هيودينا بالعربية بليل لما يرجع من الشغل .. .....قالتلوا لايا حبيبي بابا كلمني في التليفون و قالي انو مش هيقدر يودينا بالعربية النهاردة........ لانه عنده شغل كتيرررر اوي و هيتأخر علينا ......فهروح انا و انت بالمترو ... ..

.سأل معاذ مامته ....هو ايه المترو دة يا ماما .......قالتلوا يا حبيبي دة وسيلة مواصلات زي القطار و زي الاتوبيس....... بينقل الناس من مكان لمكان بس بيمشي تحت الارض علي قضبان شبة قضبان القطار بالظبط ........ .فرح معاذ جدا ....و حس انها هتبقي تجربة جديدة و مفيدة لانو هيشوف وسيلة مواصلات جديدة بالنسبة له ..... .. ..

لانه علي طول مبيخرجش غير مع باباه بالعربية بتاعتهم .......اول ما ركب معاذ المترو مع مامته لاقاها بتقول السلام عليكم و رحمة الله و بركاته ..... ..استغرب معاذ و سأل مامته انتي بتسلمي علي مين ياماما هو انتي تعرفيهم ....... قالتلوا لا يا معاذ يا حبيبي دي تحية الاسلام بنقولها لبعض دايما ..... حتي لو لحد منعرفوش بنقوله السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .....

مش رسولنا عليه الصلاة و السلام امرنا اننا ننشر السلام ما بينا ... ...قالها مممم فهمت يا ماما .....و لما لاقوا كراسي فاضيه راحوا و قعدوا فيها ...... ..شوية و سمع معاذ مامته بتقول دعاء غريب اول مرة ياخد باله منه .... ..سبحان الذي سخر لنا هذا و ما كنا له مقرنين و انا الي ربنا لمنقلبون .....

سأل معاذ مامته بسرعه انتي بتقولي ايه يا ماما .. ..ايه الدعاء الغريب دة....قالتلوا دة يا معاذ اسمه دعاء الركوب ............ المفروض نقوله لما نيجي نركب اي وسيلة نقل او مواصلات ........ انا بقوله علي طول لما بنركب عربيتنا بس الظاهر انك بتبقي قاعد ورا مش بتسمعني ...... .و كمان المفروض لما نيجي نركب براحة من غير ما نزق بعض بحجه اننا مثلا مستعجلين عشان محدش يأذي حد و هو بيطلع او و هو بينزل.......

.بص معاذ لمامته و سألها ممكن يا ماما ابص من الشباك و اطلع راسي عشان اشوف المترو و هو ماشي علي القضبان ......... ردت مامته و قالتلوا لا ياحبيبي مينفعش كدة خطر جدا ..........المفروض اننا واحنا راكبين اي وسيلة مواصلات منطلعش راسنا ابدا من الشباك ........لانها بتبقي ماشية بسرعه...و راسنا ممكن تتخبط في اي حاجه لا قدر الله ..... .

لكن ممكن تتفرج من ورا الازاز ............ وقف المترو في محطة و ركبت واحدة كبيرة في السن و شايلة شنطة كبيرة و تقيلة .... ..و كان شكلها ياعيني تعبانة اوووي ........مامه معاذ قامت بسرعه من مكانها و خلتها تقعد مكانها .... ...قرب معاذ من ودان مامته و همس بصوت واطي و قالها ..... .

يا ماما انتي قومتي ليه من مكانك و قعدتيها هي قريبتك ????ردت مامته و قالتلوا لا يا معاذ .... ...قالها امال قومتيلها ليه ......قالتلوا يا حبيبي دي واحدة كبيرة في السن و شكلها مريضة يبقي من الرحمه ان انا اقوم و اقعدها تستريح ..... ..مش الدين بتاعنا امرنا اننا نعطف علي الصغير و نحترم الكبير و نعطف عليه.... ...

بصيتلوا مامته شوية كدة و قالتلوا تعرف يا معاذ انك باسئلتك دي كلها خليتني اقولك اداب الركوب و انا مش واخدة بالي .... ...استغرب معاذ جدا و قالها بجد يا ماما هو في اداب لركوب المواصلات قالتلوا مامته طبعا ... ..

الدين بتاعنا حاطط لنا اداب لكل صغيرة و كبيرة في حياتنا لو التزامنا بجد بيها حياتنا هتبقي احلي و هنعيش في سعادة ... ......و قف المترو و جت المحطة اللي المفروض ينزل فيها معاذ و مامته ... ...كان معاذ فرحان جدا انه ركب مواصلة جديدة و اتعلم من مامته كمان معلومات مفيدة

و توته توته خلصت الحدوتة ....حلوة و لا ملتوتة .......
خلوا أولادكم يجاوبوا علي الأسئلة دي :

1 _معاذ كان رايح عند عمه مع مامته( / )
2_معاذ هيروح عند تيته بالتاكسي مع مامته ( / )
3 المفروض اننا نقول تحية الإسلام لاي حد حتى لو معرفهوش ( / )
4_لو لاقيت حد كبير في المواصلات واقف.. اقوم و اقعده مكاني ( / )
5_واحنا راكبين الموصلات مينفعش اطلع رأسي من الشباك ( / )
177 views12:02
باز کردن / نظر دهید
2021-08-12 15:01:55 حدوتة النهاردة ....( كندة و العصافير )

كتابة و تأليف : شيماء عبدالعال

الهدف منها توعية الاطفال بان الله هو الرزاق

كان يا ما كان .....كان في زمان .. ..بنوتة جميلة و رقيقة اسمها كندة.. ...كانت كندة بتحب الطيور جدا .....و في يوم من الايام صحيت كندة علي صوت صوصوة عصافير عالي جاي من ناحية البلكونة .... ...جريت بسرعه ناحيتها .... بس مش شايفة حاجه .....

ندهت علي مامتها علشان تفتح لها البلكونة و يدخلوا يشوفوا الصوت دة جاي منين .. ..

و لما دخلوا اكتشفوا ان صوت الصوصوة طالع من كارتونة قديمة مامتها كانت حطاها في البلكونة فيها حاجات مش بتستخدمها ..

و اكتشفوا ان عصفورتين عاملين عش صغير جوة الكرتونة القديمة دي .....و كان فيها بيضتين فقست و طلع منها عصفورتين صغيرين ......

فرحت كندة جدا بيهم ....و بقت بتصحي علي صوتهم كل يوم و بتبابعهم من بعيد ....و بتتفرج عليهم و باباهم و مامتهم بيطيروا يجيبولهم الاكل و يجوا يأكلوهم في بوقهم ......

لانهم لسه صغيرين و كمان مش بيعرفوا يطيروا .....

و في يوم من الايام صحيت كندة علي صوت مطر شديد .. ..و صوت الرياح كان مخيف .....جريت بسرعه علي العصافير علشان تتطمن عليهم ...

لكن للاسف لاقيت العصفورتين الكبار ... واقعين في الارض و ميتين ....

و اولادهم الصغيرين في العش بيصوصوا و شكلهم جعانين ....قعدت تعيط و ندهت لمامتها ....و فضلت تقول و هي مضايقة ليه حصل كدة يا ماما .. ..ليه ماتت العصافير الكييرة و سابوا اولادهم الصغيرين .

مين اللي هيأكلهم ؟؟؟ .....كدة هيموتوا هما كمان ....مامتها طمنتها و قالتلها ان ربنا هو اللي بيرزقنا.....باكلنا و شربنا و كل حاجه ....فمتقلقيش ...ربنا قادر انه يرزقهم هما كمان....لان ربنا قادر علي كل شئ.

لكن كندة برضه فضلت تعيط و زعلانة و متضايقة و تقولها ازاي بس يا ماما ...ازاي ... رن جرس الباب ...كانت جارتهم اللي ساكنة تحتهم جاية تطمن عليهم .....و لما عرفت السبب اللي مخلي كندة حزينة اوي كدة ..،،

قالتلهم...انا كمان عندي عصافير عاملين عش في البلكونة تحت و عندهم عصفورتين صغيرين ولادهم ...،و فجأة جاتلها فكرة جميلة جدا ...

قالتلهم طيب ايه رايكم لو اخدت العصفورتين الصغيرين دول و حطيتهم في العش بتاع العصفورتين اللي عندي.... . و كدة ممكن العصافير الكبيرة يأكلوهم مع ولادهم ..،،

فرحت كندة جدا و قالتلها يا ريت يا طنط ..،،و راحت مع جارتهم تساعدها في نقل العصافير الصغيرين ....و استنوا لما العصافير الكبار طاروا و راحوا يدوروا علي اكل لاولادهم ... .

و راحوا حاطين العصفورتين الصغيرين جمب التانين و دخلوا بسرعة ووقفوا وراء باب البلكونة يتابعوا هيحصل ايه ... ..

و لما رجع العصافير الكبار الام و الاب بالاكل .... ..بدأوا يأكلوا العصافير الاربعة في بوقهم ......فرحت كندة و مامتها و جارتهم جدا ان الفكرة بتاعتهم نجحت ....

ووقفوا يتفرجوا علي العصافير الصغيرين الاربعة و هما بيأكلوا لحد ما شبعوا ....

و ساعتها بس كندة حضنت مامتها و قالتلها كان عندك حق يا ماما لما قولتي ان ربنا قادر يرزقهم بالاكل و الشرب زي ما بيرزقنا احنا كمان ....

وتوتة توتة خلصت
ملحوظة : حدوتة النهاردة مستوحاة من قصة حقيقية .

خلوا اولادكم يجاوبوا علي الاسئلة دي :
1-صحيت كندة في يوم من نومها علي صوت ( قطة بتنونو -كلب بيهوهو -عصافير بتصوصو )
2-العصافير طلعوا عاملين العش بتاعهم ( في كرتونة قديمة -علي الشجرة - في السقف)
3-بسبب المطرة الشديد و البرد ( ماتت العصافير كلها - ماتت العصفورتين الكبار -ماتت العصافير الصغيرة )
4-كانت كندة حزينة علشان العصافير الصغيرة ( ماتت -طارت -جعانين )
5-الخطة اللي فكرت فيها جارة كندة (فشلت و لا نجحت )
166 views12:01
باز کردن / نظر دهید
2021-08-11 21:43:40 4_5809965607495404046.pdf
325 views18:43
باز کردن / نظر دهید
2021-08-11 21:39:18 بـسـم اللـــه الرحمـــــن الرحـيـم

ســــلـــســـلـة دروس الاستدلال على كــــنـــــز الأطـــفـــال

للأخ : الـدكـتـور فـيـصـل بـن مـسـفـر الـوادعـي

*الــدرس ٣٥*

س١٧١/ هل يجوز أن نقرأ في التوراة أو الإنجيل الآن ؟
ج١٧١/ لا يجوز؛ لأنها قد حرفت، وقد نسخت بالقرآن . 
⇦ والدليل حديث جَابِرِ بْنِ عَبْدِ الله ﷺ أَنَّ عُمَرَ بْنَ الخَطَّابِ، أَتَى النَّبِيَّ ﷺ بِكِتَابٍ أَصَابَهُ مِنْ بَعْضِ أَهْلِ الكُتُبِ، فَقَرَأَهُ عَلَى النَّبِيُّ ﷺ فَغَضِبَ وَقَالَ: «أَمُتَهَوِّكُونَ فِيهَا يَا ابْنَ الخَطَّابِ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ جِئْتُكُمْ بِهَا بَيْضَاءَ نَقِيَّةً، لَا تَسْأَلُوهُمْ عَنْ شَيْءٍ  فَيُخْبِرُوكُمْ بِحَقٍّ فَتُكَذِّبُوا بِهِ، أَوْ بِبَاطِلٍ فَتُصَدِّقُوا بِهِ، وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوْ أَنَّ مُوسَى كَانَ حَيًّا، مَا وَسِعَهُ إِلَّا أَنْ يَتَّبِعَنِي». رواه أحمد (15156)، وحسنه الألباني كما في الإرواء (1589).

س١٧٢/ ما هو أفضل هذه الكتب ؟
ج١٧٢/ القرآن . 
⇦ والدليل قوله تعالى: *﴿وَأَنزَلنا إِلَيكَ الكِتابَ بِالحَقِّ مُصَدِّقًا لِما بَينَ يَدَيهِ مِنَ الكِتابِ وَمُهَيمِنًا عَلَيهِ﴾* [المائدة: ٤٨] .
⇦  وقوله تعالى: *﴿اللَّهُ نَزَّلَ أَحسَنَ الحَديثِ كِتابًا مُتَشابِهًا مَثانِيَ﴾* [الزمر: ٢٣].
⇦ وَحديث وَاثِلَةَ بْنِ الأَسْقَعِ رضي الله عنه، قَالَ: قَالَ النَّبِيُّ ﷺ: «أُعْطِيتُ مَكَانَ التَّوْرَاةِ السَّبْعَ الطِّوَالَ، وَمَكَانَ الزَّبُورِ المِئِينَ، وَمَكَانَ الإِنْجِيلِ المَثَانِيَ، وَفُضِّلتُ بِالمـُفَصَّلِ». رواه أحمد (16982)، وهو في الصحيحة (1480).

س١٧٣/ ماذا تعتقد في القرآن ؟
ج١٧٣/ اعتقد أنه كلام الله مُنَزَّلٌ، غير مخلوق . 
⇦ والدليل قوله تعالى: *﴿وَإِن أَحَدٌ مِنَ المُشرِكينَ استَجارَكَ فَأَجِرهُ حَتّى يَسمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبلِغهُ مَأمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُم قَومٌ لا يَعلَمونَ﴾* [التوبة: ٦].
⇦  وقوله تعالى: *﴿إِنّا أَنزَلناهُ في لَيلَةِ القَدرِ﴾* [القدر: ١] . 
⇦ وقوله تعالى: *﴿أَلا لَهُ الخَلقُ وَالأَمرُ تَبارَكَ اللَّهُ رَبُّ العالَمينَ﴾* [الأعراف: ٥٤].

س١٧٤/ إلى كم تنقسم آيات الله؟
ج١٧٤/ إلى قسمين: آيات كونية، وشرعية .

س١٧٥/ اذكر بعض آيات الله الشرعية؟
ج١٧٥/ مثالها آيات القران التي نقرأها.
⇦ قال تعالى: *﴿الر كِتابٌ أُحكِمَت آياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَت مِن لَدُن حَكيمٍ خَبيرٍ﴾* [هود: ١].

يـــتــبــــع إن شاء الله...…...
انشـــــر تــؤجــــــــــر

نقله أخوكم أبـو حـاتـم الوادعي .
331 views18:39
باز کردن / نظر دهید