Get Mystery Box with random crypto!

" ایمضا "

لوگوی کانال تلگرام az_imza — " ایمضا "
لوگوی کانال تلگرام az_imza — " ایمضا "
آدرس کانال: @az_imza
دسته بندی ها: دستهبندی نشده
زبان: فارسی
مشترکین: 509
توضیحات از کانال

"آتمیش هامی ایمضاسینی اوراق زمانه
یوخ میللتیمین خطی بو ایمضالار ایچینده"
محمد هادی

Ratings & Reviews

3.00

2 reviews

Reviews can be left only by registered users. All reviews are moderated by admins.

5 stars

0

4 stars

1

3 stars

0

2 stars

1

1 stars

0


آخرین پیام ها 11

2021-05-11 21:14:53
ارتش اسرائیل یک برج مسکونی 12 طبقه در نوار غزه را هدف قرار داد

v.aa.com.tr/2237627
116 viewsAli Shahbazi, 18:14
باز کردن / نظر دهید
2021-05-10 21:59:59
مردم فلسطین خطاب به اردوْغان و ملت تورک:

بیایید دوباره عثمانی را تأسیس کنید و این بار نه ۵۰۰ سال بلکه هزاران سال با هم زندگی کنیم.
106 viewsAli Shahbazi, 18:59
باز کردن / نظر دهید
2021-05-09 08:12:01 ملی گرایی چیست و آیا واژه ی دولت و ملت تفکیک پذیر هستند؟؟

چند روز پیش مطلبی نوشتم بمناسبت روز معلم که هر معلمی و مخصوصا معلمین آزربایجانی باید دانش آموزش را با هویت ملی اش آشنا کند و الی آخر.... استاد بزرگوار جناب دکتر طاهر اصغر پور طی کامنتی دو تا ایراد به بنده گرفتند که " تاریخ پیدایش ناسیونالیزم و دلیل پیدایش آن بر میگردد به قرونی که اروپا از جنگهای مذهبی خسته شدند و نهایت نخبگان غربی به این فکر افتادند که برای گذر از "امت مسیحی" و پایان بخشیدن به جنگهای مذهبی باید کاری بکنند و برای این کار ناسیونالیزم و تشکیل دولت شکل گرفت... و نهایت جناب دکتر اشاره فرمودند که واژه ی دولت و ملت از هم تفکیک پذیر نیستند و هر ملتی لاجرم باید دولتی داشته باشد... و نهایت استاد نجیب علم سیاست از بنده خواستند که در استفاده از واژه ها و کلمات دقت لازم را داشته باشم ( اشاره به مضمون)
بنده تصمیم گرفتم جوابی را بصورت مقاله تقدیم آقای دکتر کرده باشم... و آغاز آن...
۱- جناب دکتر، بنده خوب یا بد، خصوصیاتی دارم که پایبند به تعاریف نیستم، مثلا آقای افلاطون در مورد فلان موضوع فلان نظر را داشته اند مرا مجاب نمیکند که چون افلاطون این نظر را داشته اند من نباید خلاف آن را بگویم، همیشه اعتقاد دارم که شاید افلاطون اشتباه کرده است بنده باید تعریف خودم را جداگانه داشته باشم...
۲- ما همیشه جنگی بین واژه و ماهیت داشته ایم، بنده در دوران دانشجویی ام نیز همین مشکل را با اساتیدم داشتم مثلا آنها میگفتند که تاریخ پیدایش سوسیالیزم به قرن ۱۹ بر میگردد ولی بنده نظرم بر این بود که ما کاری به پیدایش واژه نداریم بلکه همان انسان اولیه که هنوز زبانی برای حرف زدن بلد نبود و لخت و عریان در درون جنگلها با سنگهای تیز به شکار پرداخت و با دستهایش آن شکار را نصف کرده و قسمی از آن را به انسان اولیه ی بغل دستی داد یک سوسیالیست بود و تعریف ما نیز دقیقا از همینجا شروع میشود... ناسیونالیزم نیز همین است پیدایش واژه برای ما مهم نیست بلکه اولین انسانی که طی یک دعوای معمولی به حمایت از برادرش و یا فلان فامیل خونی خود پرداخت یک ناسیونالیست بود... اصلا ناسیونالیزم یک امر مصنوعی نیست که نخبگان غربی بخواهند برای پایان جنگ مذهبی آن را اختراع کنند، ناسیونالیرم یک امر ذاتی است که در درون خلقت انسانها نهفته است و مسیحیت آن را مخدوش کرده بود و علمای غربی با حذف امت مسیحی اصالت وجود را به ناسیونالیزم برگرداندند... ناسیونالیزم نه فقط انسانها بلکه در ذات تمامی حیوانات نهفته است، ما در دعوای گله ای از گرگ ها با سگ ها هرگز نمیبینیم مثلا گرگی از گله جدا شده و در صف سگها ایستاده و به جنگ با گرگها بپردازد و بلاعکس، و این عین ناسیونالیزم است که هرگز این حیوانات مکاتب سیاسی را مطالعه نکرده اند و توان آن را نیز ندارند ولی دفاع از هم نژادان خود را وظیفه میدانند ولذا با کامنت اول جنابعالی مخالفم که ناسیونالیزم را علمای غربی برای فلان هدف شکل دادند...
اما در مورد تفکیک ناپذیر بودن دولت و ملت نیز مخالفم... بله درست فرمودید، هر ملتی باید دولتی داشته باشد و تلاش ملتهای مبارز هم در همین راستاست ولی آیا ملتی دولت نداشت از ملیت هم ساقط میشود؟ نه...
باید توضیح بدهم که (بهتر است) هر ملتی دولت خودش را داشته باشد ولی نداشتن دولت دلیل بر اسقاط ملیت نیست و مهمتر اینکه اصلا دولت شکل دهنده ی ملت نیست و ما میتوانیم دولت داشته باشیم ولی دولت ها شکل دهنده ی ملت ها نیستند، طبق گفته ی شما ما روزی ملت لهستان را داشتیم و شب خوابیدیم صبح هیتلر دولت انجا را ساقط کرده بود؛ آیا در واقع ملتی بنام لهستان نداشتیم؟ اگر داشتیم پس دولتشان کو بدون دولت که ملت تعریف نمیشود!!!!
آیا هر ملیتی با هجوم یک اجنبی فرو میریزد؟ نه... اینجاست که میگوییم بحث ملت و ملیت یک امر ذاتیست و فرو ریختنی نیست ولی امر دولت یک امر مصنوعی ست عین جسم و روح، جسم فنا پذیر است و روح ماندگار... ما بجای دعوا بر سر دولت-ملت باید بر سر ملت-مردم دعوا کنیم که به غلط رایج شده اند، بعنوان مثال: اگر دولت و ملت تفکیک پذیر نبودند پس ما همین ۳۰ سال پیش " ملت اتحاد جماهیر شوروی" را داشتیم ولی امروز چی؟ در اصل ما مردم شوروی را داشتیم با ملیتهای مختلف و ملت روس هم یکی از آنها بود و جسم (شوروی) رفت ولی روح (ملت روس) ماند و در ایران نیز همین شرایط است " دولت ایران + مردم ایران که متشکل از ملت-ملیت های مختلف است وجود دارد و بعنوان مثال با رفتن دولتها "مردم این کشور" دستخوش تغییر میشود ولی ملتهای مختلف میمانند با دولتهای مختلف، گرچه امروز هم همین ملتها هستند ولی بدون دولت....

ع.ا. شهبازی
۱۴۰۰/۲/۱۹

@az_imza
513 viewsAli Shahbazi, edited  05:12
باز کردن / نظر دهید
2021-05-08 20:38:58 ابراهیم رشیدی (ساوالان):


راز تمایل مبارزان و فعالان دهه چهل و پنجاه آذربایجان به احزاب سراسرای ایران در فاجعه چهارده اردیبهشت نهفته است، که چرا یاران و نزدیکان صمد، بهروز، اوختای، کاظم، مفتون، عباد، مناف با آن همه عشق به هویت و زبانشان جذب تشکل‌هایی شدند که توجهی به ستم ملی غیرفارس‌های ایران نداشتند؟
بعد از خروج رهبران و اعضای باسابقه فرقه دموکرات از ایران، چند سالی طول کشید تا بازماندگان فرقه بتوانند از شوک آن کشتارها، دستگیری‌ها و تبعیدها خارج شده دوباره با انگیزه ادامه دادن راه فرقه، همدیگر را پیدا کرده و دست به فعالیت بزنند.
اکثر مبارزان و فعالان سیاسی دهه سی توسط همین بازماندگان فرقه سازماندهی و رهبری می‌شدند. ماشالله رزمی حکم‌آبادی در مقاله «انزوای باشکوه» می‌نویسد که «اغلب دوستان چرندابی ما از جمله صمد بهرنگی که چند سالی از من بزرگتر بودند، آنان را خوب می‌شناختند و بعضی از آنها هم اولین جزوه‌های سیاسی را از طریق آنها بدست آورده و بعد از خواندن رونویسی و پخش کرده بودند».
نگاهی به بیوگرافی مبارزان دهه چهل و پنجاه آذربایجان نشان می‌دهد که اکثر آنها ستم ملی را با پوست و گوشت خود احساس و سختی آموزش اجباری به زبان فارسی را در دوره ابتدایی تجربه کرده و با انگیزه‌های ملی به مبارزه روی آورده بودند ولی چهارده اردیبهشت 1339، آخرین میخ‌ را بر تابوت تشکل‌های سیاسی آذربایجان کوبید تا پس از آن تاریخ، آذربایجان دیگر فاقد تشکیلات سیاسی «مخصوص به خود» باشد و آنها به ناچار به تشکل‌های سراسری روی آورده در برابر ایرانی‌گری و انترناسیونالیسم پرولتری تبلیغ شده از طرف آن احزاب نتوانند از حقوق ملی خود دفاع کنند.
آری، سال 1338 صدها نفر از بازماندگان فرقه دموکرات توسط ساواک دستگیر شدند و بعد از ماه‌ها بازجویی و شکنجه، صد نفر از آنها به حبس‌های پنج الی ده سال و بیست نفر نیز به زندان‌های پانزده سال تا ابد محکوم شدند و کادر رهبری آنها شامل ایوب کلانتری، جواد فروغی، علی عظیمی، حسن زهتاب و علی کلاهی‌آذری سحرگاه چهاردهم اردیبهشت 1339 در تبریز اعدام شدند.
دستگیرشدگان ده‌ها سال در زندان ماندند تا مشتاقان هویت، جایی برای چنگ انداختن نیابند و آن «حلقه‌ی رابط» محو شود و تاریخ‌نویسان نیز آنها را سانسور کردند تا رویای «تشکیلات مخصوص به آذربایجان» بمیرد و بازماندگان فرقه در خانه‌هاشان بپوسند.

@az_imza
339 viewsAli Shahbazi, 17:38
باز کردن / نظر دهید
2021-05-08 16:16:00 سلطان صاحبقران

۱۲۵ سال پیش در چنین روزی ناصرالدّین شاه آخرین پادشاه سنّتی ممالک محروسهٔ قاجار/ایران ترور شد.

شاهی که نیک آگاه بود بر چه ممالکی سلطنت می‌کند و به عنوان یک نمونهٔ استثنائی با علم به مناسبات و وضع (Constitution) ممالک محروسه کارنامهٔ درخشانی از نیم قرن سلطنت باثبات در قرن بی‌ثباتی‌ها (قرن نوزدهم) از خود به جای گذاشت «بدون اینکه دولت را بزرگ و آزادی را کوچک کند.»

شاهی که مخالف مداخله‌های امیرکبیر در بازار و تجارت و زندگی خصوصی مردم (از بزرگ کردن دولت از طریق مالیات‌ستانی بی‌رویه و سلب اموال تُجّار و ضرب و شتم فروشندگان به جرم واهی گرانفروشی تا فرمان قتل باب و پیروانش) بود.

شاهی که سلطنت می‌کرد، در امور حکومتی مگر برای حفظ ارکان ممالک محروسه دخالت نمی‌کرد و امر حکومت را به صدراعظم‌ها و حاکمان ممالک محروسه سپرده بود و از این طریق «نهاد سلطنت» و ممالک محروسه را حفظ می‌کرد.
شاهی که شاه مشروطه بود پیش از آن که مشروطه‌چیانِ دروغین که در حقیقت سوسیالیست و ناسیونالیست و اسلامیست بودند، نهاد سلطنت را تضعیف و از جا بکنند.

شاهی که دادگستریِ درباری (کورت) را به شیوهٔ انگلیسی با تأسیس چند دیوان و تقسیم وظایف برای رسیدگی به شکایات و تظلم‌خواهی مردم گسترش داد. شاهی که نخستین قانون اساسی ایران بدستور او نوشته شد، دست طبقهٔ روحانی را از قضا و اجرای احکام قطع کرد و با صدور فرمان تأسیس «شورای دربار اعظم» که نه تنها الگوگرفته از تجربهٔ مشروطهٔ انگلیسی بود بلکه عیناً ترجمه‌ای از Magnum Concilium بود قدم بزرگی برای اصلاح نظام سیاسی ایران و فراهم آوردن مقدمات تأسیس پارلمان متشکل از مجلس بزرگان و مجلس عوام برداشت که با ترور او و پیروزی مشروطه‌چیان به محاق رفت و ایران از نظم طبیعی‌اش در طول تاریخ خارج شد و با الگو گرفتن از سانترالیسم و ناسیونالیسم و سوسیالیسم فرانسوی زمینه‌های فروپاشی ایران و نابودی آزادی‌های محلّی و تجاری و شکل‌گیری دولتِ فعّال مایشاء و مداخله‌گر فراهم شد.

شاهی که پس از ترورش ایران به امان منوّرالفکران فرانفکوفیل رها شد. تروریست میرزا رضا کرمانی نام داشت که به اعتراف خودش اسلام‌گرا، ناسیونالیست و سوسیالیست بود، جمع همهٔ رذایل ایدئولوژی‌های سیاسی‌ای که پیروان‌اش پس از ترور شاه بر کشور حاکم شدند.

ناصرالدّین شاه مصداق شاه فرهیخته، هنرمند، هنردوست و شوخ‌طبع بود. به فارسی، ترکی، عربی، فرانسه و انگلیسی سخن می‌گفت. شاعر بود و نخستین داستان به زبان فارسی به قلم اوست. بسیار به مطالعه علاقه داشت و چندین جلد کتاب از خاطرات و سفرنامه‌های او به جای مانده است. خطاط، نقاش و عکاس بود و نخستین عکس سلفی تاریخ ایران را ثبت کرده است.

محمد ایمانی

@az_imza
290 viewsAli Shahbazi, 13:16
باز کردن / نظر دهید
2021-05-06 07:19:58 خبر آن قدر با ارزش و مهم است که در بازنشر آن درنگ‌جایز نیست.

دولت آمریکا از حق مالکیت معنوی تولید واکسن به صورت موقت چشم پوشی میکند و به این ترتیب کشورهای در حال توسعه می توانند واکسن های آمریکایی را تولید کنند/همزمان نماینده آمریکا در سازمان تجارت جهانی ضمن تایید این خبر اعلام کرد که این اقدام دولت آمریکا می تواند کمک بزرگی به مهار پاندمی کرونا باشد/ مخالفان این اقدام البته می گویند تولید واکسن کار پیچیده ای است و به راحتی امکان ندارد/ بعد از انتشار این خبر سهام شرکت های فایزر مدرنا و بیون تک در حال ریزش است/کاترین تای همچنین گفته است که پیشنهاد برداشتن مالکیت معنوی سال گذشته از سوی هند و آفریقای جنوبی مطرح شده بود.

https://apnews.com/article/intellectual-property-coronavirus-pandemic-business-global-trade-health-c2f1ba1e6e150dc6c081b8eb6fe4f1e5

@mohammadalishahabi
230 viewsAli Shahbazi, 04:19
باز کردن / نظر دهید
2021-05-05 21:37:48
Afganistan Türk Keneşi’ne Gözlemci üye olmak için başvuruda bulundu.

افغانستان برای حضور در اتحادیه‌ی کشورهای تورک به عنوان عضو ناظر درخواست ارائه نمود.

Börü Budun Türkçü Paylaşım
203 viewsAli Shahbazi, 18:37
باز کردن / نظر دهید
2021-05-05 21:34:11 دوست عزیزم... البته ایکاش همان بشود که شما میفرمایید... این نگاه ایده آل است و حقیقت و آرزوی همه ی انسانها؛ ولی متاسفانه عالم سیاست حقیقت ها را زیر پایش له نموده و ما را مجبور به قبول واقعیتها میکند... واقعیت چیست؟
واقعیت این است که دنیا بر اساس منافع ملی می چرخد و در این میدان کشورهای غنی و قدرتمند منافع ملی خویش را در جهان سوم دنبال میکنند و در این میان دنبال منافع خود هستند به هر قیمتی که باشد... آنها مستقیما و یا توسط گماشته هایشان جنگ ایران و عراق را راه میندازند تا چرخ کارخانجات تولید سلاح شان بچرخد؛ جنگ عراق را شروع میکنند، افغانستان را اشغال میکنند، در ترکیه دست به کودتا میزنند، سوریه را نابود میکنند، پ ک ک و پژاک را خلق میکنند و خیلی مظالم دیگر، تا به منافع شان برسند و در اینصورت اختیار کار از دست افراد روشنفکر و خیر خواهی مثل شما خارج میشود و میبینیم که نمیشود مشکلات سوریه را با خیرخواهی و بشر دوستی حل کرد و همینطور مشکل عراق و یمن و خیلی جاهای دیگر، از جمله فردای آزربایجان غربی ما را نمیشود با خیرخواهی حل کرد، چون اختیار دست شما نیست، کلاشینکوف را میگیرد و ناموس و شرف و خاک و ملتمان را در معرض خطر قرار میدهد و ما هم دقیقا بخاطر این نقطه نگرانیم... به نظرتان آیا در سوریه و عراق و یمن و لبنان، اویغورستان و خیلی جاهای دیگر افراد خیر اندیش نبودند و یا آنها از امکانات مدرنیزم برخوردار نبودند؟
بودند ولی تصمیم گیرنده و دستور دهنده کس دیگریست و ما ناچار به دفاع
189 viewsAli Shahbazi, 18:34
باز کردن / نظر دهید
2021-05-05 21:34:11 استاد عزیز .
بااحترام بر تحلیل جنابعالی .
با اینکه جامعه ایرانی با ورود تکنولوژی مدرنیته از دهه های قبل با اشغال زمینهای کشاورزی توسط تراکتور وکمپاین ؛ تلویریون ویخچال ؛ لباسشویی وتلفن ؛ ماشین بر عرصه زندگی خصوصی واجتماعی از دهه های قبل نه از جهت رشد افکار عمومی ؛ اجتماعی بلکه با اتکا بر دلارهای نفتی مدرنزاسیون بدون توسعه متظاهرآ برخوردار گشته و همچنین در استمرارچنین روندی با شکوفایی انقلاب دانایی اثرات ان نیز مثل قبل اعم از اینترنت ؛ ماهواره ؛ کامپیوتر جامعه بشری و کشور ما نیز در توی ان در نوردیده است . موجب تغییر وتحولات بنیادی در سبک زندگی وتفکرات اجتماعی ؛ فرهنگی ومناسبات ملتها رخ داده است که در صورت انتخاب مسیر درست وحرکت هوشمندانه با وجود قرار گرفتن جامعه های مثل ایران بر روی گسل های ناخوداگاهی ؛ تعصبات خشک باوری ؛ مذهبی ؛ قومی ؛ زبانی از جانب زعمای قوم میتوان راه سوم که مسیر ان کشف زبان هم از طریق تعامل بدون درگیری که منجر بر قتل ؛ خونریزی شود احقاق حق نمود وبر مطالبات خویش درزیر یک ساختار تکثرگرا رسید .
که دیگر جامعه شاهد تکرار اشتباهات پیشینیان نشود .
درود
168 viewsAli Shahbazi, 18:34
باز کردن / نظر دهید
2021-05-05 21:34:11 دوست عزیزم ف ک...
اول این را عرض کنم که بنده اگر داعیه ی رهبری نظری و غیر نظری حرکت ملی را داشته باشم باید خیلی احمق باشم، این از این... البته نوجوان که بودم و البته دقیقتر بگم اول و دوم راهنمایی این احساس رو در قالب آرزو داشتم که برای جوانی مثل من عیب نبود
اما در مورد ادامه ی مطلب باید عرض کنم که: ما که مدعی نیستیم یک معلم در حد خدا میتواند برای دانش آموزش موثر باشد، نه، هر معلم در حد و اندازه ی خودش ما ازش انتظار داریم، خدایان مدرنیته هم بلاشک تاثیر فراوانی بر انسانها دارند، مهم این است که اگر امروز "روز جهانی خدایان مدرنیته" بود بنده مینوشتم وظیفه این خدایان تزریق حس ملی به اصحاب ملت خود هستند و در روز پدر هم باز بزرگترین وظیفه ی پدر آشنایی فرزندان با هویتشان است، پس ما انتظار صد در صدر شعور ملی رو از معلمان نداریم و از آنها هم اندازه ی خودشان توقع داریم... ولی خب اینکه چرا همه چیز را با عینک ملیت میسنجیم این خود بحث دیگریست... شاید شما جور دیگری بنگرید ولی باید دقت کنید که پاراگراف مربوطه ی نوشته ی بنده با کلمه ی " کشوری مثل ایران" شروع شده است... یعنی یک معلم در کشوری مثل ایران اگر شاگردش را با هویتش آشنا نکند خائن است، یعنی بنده فقط در ایران اینگونه دیده ام نه کشورهایی که خدایان پست مدرنیزم آنجا را مدیریت میکنند... حال چرا کشوری مثل ایران را ما این اندازه درگیر مسائل هویتی میدانیم دلیلش را طی سالهای آتی خواهیم دید که این مملکت در دریای خون غرق خواهد شد و ما زمانی که جوانانمان شعور ملی داشته باشند از این دریا خواهیم گذشت...
153 viewsAli Shahbazi, 18:34
باز کردن / نظر دهید